Pro většinu Čechů a Slováků ale tohle auto stejně zůstává nejvíce spojeno s akcí nazvanou Expedice Adam 84. Ano, přesně tohle auto totiž vozilo slavné seriálové Návštěvníky, když hledali ztracený sešit Adama Bernaua.

Seriál Návštěvníci a jejich Lada Niva
Autor: YouTube

Závod v ruském Togliatti začal Nivu vyrábět v roce 1976 na počest XXV. sjezdu KSSS a to v tří, nebo pětidvéřové variantě. A tak je tomu dodnes.

Niva je vybavena motorem o obsahu 1,7 l s vícebodovým vstřikováním paliva Bosch, hydraulickým vymezováním vůle ventilů a rozvodového řetězu. Pohon všech kol zajišťuje pětistupňová přímo řazená převodovka. Pro opravdu těžký terén je určená dvoustupňová redukční převodovka a mezi nápravový diferenciál s uzávěrkou. Díky krátkému rozvoru, vysokým zdvihům a ideálním nájezdovým úhlům je jenom málo terénů, které by Niva neprojela. Na druhou stranu jízda po asfaltu je pro řidiče a posádku doslova utrpením. Auto se netřásá do všech stran a do řidičových zad se skrz jednoduchou sedačku přenáší všechny terénní nerovnosti.

Lada Niva
Autor: Deník Sport

Lada je od roku 1977 v podstatě pořád stejná, jen s mála výjimkami, kdy od roku 1995 rozmazluje své majitele, většinou lesní a důlní dělníky, posilovačem řízení a imobilizér. Všechno ostatní, jako například celokovový klíček, chatrný interiérem a archaické přístroje, tu zůstalo zachováno.

Pokud nesnášíte v autě povrzávání, na Nivu úplně zapomeňte – třese se, drnčí a skřípe celý interiér. A to i u zcela nového vozu, který stojí 259 900 Kč. Deset let stará ojetina v provozuschopném stavu je k mání už za třicet tisíc. Levnější terénní auto neseženete.