Ojetiny jsou výhodnější napříč všemi třídami a kategoriemi. A hlavně v Německu jsou auta z druhé ruky v mnohem lepším stavu než ta z českých bazarů. Nejenom že celý život jezdí po lepších silnicích, ale mají kvalitnější a hlavně řádnou servisní péči a bezproblémovou právní minulost.

Na českém trhu je množství firem, které se dovozem aut z ciziny zabývají. Zákazník si může vybrat buď ze skladu tady v Čechách nebo v zahraničí, Když si nevybere, je možné zadat poptávku na konkrétní vůz. Firma auto najde a pomůže s dovozem i s tím spojenou administrativní činností. Provize se obvykle pohybují od deseti do pětadvaceti tisíc.

Kdo je chce ušetřit, má čas a potřebné zkušenosti, může se do ciziny vydat na vlastní pěst. „Dovoz auta ze zahraničí se vyplatí, samozřejmě že ale znamená víc starostí než když si pro auto skočíte tady v Praze. Každý si musí zvážit, zda se mu vyplatí strávit den a až dva cestováním po Evropě. Dost času zabere i papírování tam a potom i tady,“ říká k tomu Petr Kalina z firmy, která se zabývá hlavně dovozem vozů ze zemí EU.

V autobazarech je nyní velký výběr aut. Nejvíc zlevnily luxusní vozy
V autobazarech je nyní velký výběr aut. Nejvíc zlevnily luxusní vozy
Autor: abl

Nejzásadnějším prvkem v obchodu s automobily se stal internet. Na síti existuje několik portálů, kde jsou denně aktualizované nabídky vozů z celé Evropy. A to jak nových, tak i ojetých. „Od stolu v Praze do pěti minut víte o všech novinkách od Španělska až po Rakousko,“ říká David Petřík, který „surfováním“ po zahraničních automobilových serverech tráví několik hodin denně a sám už si takto pořídil dvě auta. Jedno ze Švýcarska, dva roky starého Golfa. Současný Opel Zafira jezdil jako předváděcí vůz u dealera v Německu. Na obou vozech Petřík ušetřil minimálně třicet procent.

Na internetu sice nejsou informace ze servisní knížky, ale autobazary jsou dnes zvyklé na to, že zákazník může požádat o zaslání těchto údajů mailem či faxem. „Pokud by je autobazar nechtěl poskytnout, je lépe od obchodu upustit a obrátit svoji pozornost na serióznějšího prodejce,“ říká Petřík.

Jaká ojetina je nejlepší a nad kterou raději vůbec neuvažujte?
Jaká ojetina je nejlepší a nad kterou raději vůbec neuvažujte?
Autor: Autoweb.cz

Pouhé seznámení s vozidlem přes internetové stránky, fax či mail určitě nepovede k přímému objednání, v každém případě se vyplatí osobní prohlídka automobilu. Ta by měla být důkladná, neboť podvody s ojetými automobily (původ, zamlčená havárie, stáří) se nestávají pouze v Česku, ale bohužel všude v Evropě.

Kromě vlastní projížďky vozidlem by měl auto prohlédnout buď mechanik v nějakém místním servisu anebo z Čech přivezený odborník. Samozřejmostí je kontrola čísla karosérie a čísla motoru. Ty musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Jak to bude se servisem nového auta zakoupeného v zahraničí? „Klient, který přijede k českému dealerovi s tím, že u něj chce servisovat v zahraničí zakoupené auto, by měl dostat stejné služby jako ostatní,“ říká Petr Kalina.

Zkušenosti zákazníků s auty z ciziny ale hovoří o tom, že někteří dealeři uplatňují zvláštní formu perzekuce za to, že klient nekoupil auto u nich. Na servis například dostávají až pozdější termíny. „V ten okamžik každému radím změnit servis. Konkurence je veliká a zákazník si může vybírat. Když si někdo zákazníka neváží, je to jeho problém,“ dodává Kalina.

Konkurence ale nepanuje pouze v oblasti autoservisů. Přituhuje i v prodeji aut. Hlavně teď před koncem roku se autosalony snaží vyprázdnit sklady, takže i čeští prodejci jsou ochotní smlouvat o slevě a nabídnout zákazníkům stejnou cenu jako za hranicemi. Problém ale je, že stejnou strategii volí i zahraniční dealeři, takže cena v Německu, Rakousku nebo Francii je zase o něco lepší...

KLADY A ZÁPORY DOVOZŮ AUT ZE ZAHRANIČÍ

+ díky silné koruně a větší konkurenci jsou auta z ciziny levnější. Obecně platí, že čím dražší model, tím výhodnější je cena
+ hlavně v Německu mají auta lepší základní výbavy. Nižší je také cena příplatkových položek.
+ u ojetin se dá předpokládat lepší technický stav. Auta v západní Evropě jezdí po kvalitnějších
cestách a mají 100% servisní péči a historii

- ani sebelepší internetová prezentace prodejce ojetých aut nenahradí osobní zkušenost, takže je nutné jet se na vůz dopředu podívat
- u nových vozů pořízených v zahraničí se může zákazník setkat s negativním postojem v českém servisu. Všechny reklamace, případně výměny nebo vracení peněz se řeší zásadně u obchodníka v zahraničí, což vyžaduje zvýšené finanční a časové náklady.

JAK NA AUTO Z CIZINY

Používejte internet.
Největší evropská databáze nových a ojetých vozů je na www.autoscout24.de a www.mobile.de.

Pozor na podvodníky. Některé inzeráty mohou být falešné. Pokud někdo chce dopředu poslat zálohu, je to podvod.

Pokud nemáte čas hledat a objíždět zahraniční prodejce sami, je možné si najmout firmu. Ta buď požadované vozidlo najde a přiveze, nebo vám pomůže s dovozem.

Dovoz osobních automobilů
do Česka není v současné době omezen limitem stáří vozidla. Předpokladem dovozu je národní typové schválení automobilu (pokud není možné u vozu typové schválení prokázat, vztahují se na něj původní limity stáří - 8 let u osobních vozů).

V zemích EU se neúčtuje DPH. To se platí až na českém finančním úřadě. Bez zaplacené DPH není možné auto v Čechách přihlásit.

Cenově zajímavá ojetina
určitě nebude k mání v německém příhraničí. Ceny jsou lepší v hlubokém vnitrozemí a v blízkosti motoristicky vyspělých zemí. Nejdražší jetá auta jsou v Německu, nejlevnější ve Francii a Nizozemsku.

Před nákupem ojetých vozů je bezpodmínečně nutné prověřit, zda není v registru kradených vozidel nebo zda není předmětem nesplaceného leasingu. Na tzv. lustraci vozidel se specializuje hned několik fi rem s přístupem do různých evropských databází.