Na všechny tyto otázky se již dlouhodobě snaží odpovědět firma Dekra, která opakovaně autoservisy testuje.

Výsledky letošního šetření mluví jasně – kvalita nezávislých servisů roste, v porovnání s minulými lety mají lepší vybavení i přístup k zákazníkům. Ovšem i přesto test potvrdil, že lepší je zajet do servisu značkového.

Všechny testy proběhly v září v ostravském regionu, aby byly ceny co nejpodobnější. Škoda Fabia 1.2 jela do čtyř značkových servisů Škoda a čtyř nezávislých servisů na pravidelnou servisní prohlídku. Dopředu na ní bylo připraveno pět nedostatků, které by měli technici při kvalitně provedené servisní prohlídce odhalit a odstranit.

Šlo o následující drobné závady: vadný zadní ostřikovač, osvětlení zavazadlového prostoru, nízká hladina chladící kapaliny, nevyhovující tlak v pneumatikách. K odstranění další ze závad bylo nutné použít diagnostický přístroj.

Navíc fiktivní zákazník požadoval vyčištění klimatizace a stěžoval si na hluk vycházející z pravé přední části vozidla.

Jak dopadly značkové a nezávislé servisy v testu kvality provedené práce a přístupu k zákazníkovi?

Kolik stála oprava ve značkovém a neznačkovém servisu?


A, B, C, D: Označení čtyř značkových a čtyř neznačkových servisů, kde test proběhl

Kvalita různá, ceny velmi podobné

Jak to dopadlo? Může si být zákazník jist, že případné závady servis odhalí a že pak platí opravdu jen za to, za co měl? Bohužel tomu tak vždy není...

Klimatizace
Vyčištění klimatizace proběhlo u všech servisů bez problémů. Cena byla 300 až 900 Kč.

Hluk v autě
Hluk z přední části vozu také všechny servisy diagnostikovaly správně a provedly výměnu ložiska s nábojem.

Kvalita prohlídky
Tam jsou rozdíly největší: Autorizované servisy Škoda odstranily v průměru 4,5 z 5 závad, což je úspěšnost 90 %. Nezávislé servisy dosáhly úspěšnosti 20 %, tj. odstranily průměrně jednu z pěti závad.

Diagnostika
Závadu, na kterou bylo nutné použít diagnostické přístroje, odhalily všechny autorizované servisy. Neznačkové byly úspěšné z 50 %. V porovnání s testem před 4 lety je to pokrok – v té době diagnostickou závadu neodstranil ani jeden neznačkový servis.

Přístup k zákazníkovi

* Ani jeden z neznačkových servisů neprohlédl vůz před sepsáním zakázky, což může vést k nedorozumění při zpětném předání vozidla a případných sporech o poškození vozu, chybějící výbavě či palivu. Personál autorizovaných servisů prohlédl zákazníkův vůz ve všech případech.

* Nabídka odvozu ze servisu nebo náhradního vozu padla pouze v jednom případě, a to ve značkovém servisu.

* Pro zákazníka je důležité mít již dopředu představu o tom, kolik zaplatí. Informace o ceně se dostalo zákazníkům ve třech ze čtyř smluvních servisů Škoda. Z neznačkových servisů tuto informaci zákazníkovi nedal ani jeden.

* Důležité je vědět, z jakých položek se skládá výsledná částka na účtu.

* Cena zakázky byla u tří nezávislých servisů v průměru stejná jako u autorizovaných, pohybovala se okolo 5500 Kč. Pouze jeden z nezávislých servisů byl výrazně levnější, a to cca o 2000 Kč. Ale byl to současně ten, který nedokázal odhalit ani jedinou z předem nainstalovaných závad.

Co je společnost DEKRA?
Test provedla firma DEKRA Automobil a.s. Možná si ji pamatujete z doby, kdy se jmenovala Ústav silniční a městské dopravy. Tradičně nabízí pro motoristy odborné služeby, jako je poradenství, školení, znalecké posudky, oceňování škod, homologace a schvalování vozidel a jejich výbavy. Její součástí je sekce, která se zabývá testováním kvality autoservisů.