Mnohá z log nejsou příliš nápaditá. Například obsahují jen první písmeno ze jména svého zakladatele (což je příklad i největší automobilky světa, Toyoty) či se jedná o zkratky. Například Saab je vlastně Svenska Aeroplan AB – tedy Švédská letadla, společnost s ručením omezeným.

Ferrari: Rodinná značka

Jedno z nejznámějších a nejvíce fascinujících log vozí na svých karoseriích vozy Ferrari. Černý vzpínající se kůň byl původně logem závodního týmu Enza Ferrariho v době, kdy ještě dělal mechanika, testovacího a závodního jezdce v jedné osobě pro značku Alfa Romeo. Právo používat tento znak získal za vítězství v jednom závodě od hraběte Enrica Barraca. Jeho syn měl tímto znakem označené své letadlo v bojích druhé světové války. Byl však sestřelen a zahynul.

Porsche: Asi nejkomplikovanější logo

Pozoruhodné je, že obdobný vzpínající se kůň je i v logu další značky vyrábějící supersportovní automobily. Konkrétně německé značky Porsche. Jde o jeden z nejkomplikovanějších znaků, které se dodnes objevují na kapotách vozů. Traduje se, že autorem loga je Ferdinand Porsche, který k symbolům Württemberského knížectví do středu erbu umístil vzepjatého koně symbolizujícího město Stuttgart. Na kapotách vozů se však objevilo prvně až rok po smrti Ferdinanda Porscheho v roce 1952

Mercedes-Benz: Třícípá i čtyřcípá hvězda

Třícípá hvězda je dalším z vůbec nejcennějších log, která na světě existují. Navíc právě letos slaví již sté výročí. Třícípá hvězda byla původně pouze znakem firmy Daimler, která od roku 1902 produkuje své vozy pod značkou Mercedes. (Mimochodem, tohle jméno proslavené vozy dostaly podle dcery Mercedes jednoho z významných zákazníků značky, rakouského podnikatele Emila Jelinka.) Značka Benz byla symbolizována vavřínovými listy po obvodu kruhu. Další zajímavostí je, že Mercedes si zaregistroval i práva na čtyřcípou hvězdu, tu však nikdy nepoužil.

Mitsubishi i Renault: Používají diamanty

Kosočtverce, které mají symbolizovat diamant, používají ve svém logu dvě automobilky z opačných konců světa: francouzský Renault a japonská Mitsubishi. V případě Renaultu jde o jediný diamant, Japonci mají hned tři. Prvním vozem Renaultu, který dvojsmyslné logo začal vozit na kapotě, byl model 40 CV v roce 1925. Otvor uvnitř měl praktickou funkci – vycházel z něho zvuk od klaksonu. Logo Mitsubishi si zvolil zakladatel této nejstarší japonské automobilky Yataro Iwasaki a podle tří kosočtvercových diamantů se i celá firma jmenuje.

Jak je to se Škodovkou?

Logo s okřídleným šípem je staré již přes 80 let. V roce 1923 bylo zaneseno do obchodního rejstříku. Má symbolizovat rychlost, jeho křídla pokrok a volnost. Oko v křídle poukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí. Nápad na takové logo vznikl v hlavě jednoho z představitelů plzeňské Škody po návratu z cest z Ameriky, kde se setkal i s indiány. Podle jedné z málo pravděpodobných teorií se ve skutečnosti vůbec nejedná o okřídlený šíp, ale o hlavu indiána s čelenkou. I když označení Škoda se na mladoboleslavských vozech objevovalo již od roku 1925, kdy pánové Laurin a Klement prodali svoji továrnu plzeňskému průmyslovému gigantu, ještě na počátku 90. let musel za právo používat toto logo koncern Volkswagen zaplatit Plzeňským 330 milionů korun.

Příklady dalších slavných log

Ford: Modrý ovál používá od roku 1927. Na každém voze je tedy podepsán zakladatel koncernu Ford.

Opel: Svůj blesk v kruhu využívá od roku 1964. Předtím byl na vozech vždy jen nápis Opel.

Subaru: Používá ve svém logu souhvězdí Plejády, které se v japonštině nazývají právě Subaru.

Jeep: Logo vlastně neznamená vůbec nic. Zřejmě vzniklo jako slangové vyjádření zkratky GP (general purpose vehicle – víceúčelové vozidlo).

Fiat: Je klasickou zkratkou – Fabbrica Italiana Automobili Torino – tedy italská továrna na výrobu aut v Turíně.

BMW: Logo symbolizuje roztočenou vrtuli, protože letecká výroba byla první aktivitou

Symboly se mění

Automobilky čas od času přicházejí s modernizací svých log. Vhodnou příležitostí pro to je nějaké jubileum. Například Citroën, který letos slaví devadesátiny hned zkraje roku, zaoblil hroty svých dvojitých šípů, které upomínají na původní zaměření továrny vyrábějící ozubená kola. Německé Audi si slavnostní odhalení nového loga schovalo až na frankfurtský autosalon, nicméně podoba už byla odtajněna dříve. Své logo pocházející z 30. let minulého století, kdy ho používalo Auto Union složené z původních čtyř automobilek, pozměnilo jen mírně. Logo teď působí více ploše. Změnil se i typ písma v názvu automobilky. Nakloněné písmeno »d« se stalo minulostí.