Vozit rezervu je u nás povinné už od roku 1972, ale za 14 dní s tím bude konec. Moderní pneumatiky jsou prý o mnoho odolnější a každý už má v kapse mobil a použije ho k přivolání asistenční služby raději, než se špinit výměnou kola.
To byly ostatně i důvody, kterými svůj návrh vynechat rezervu z povinné výbavy, odůvodnilo ministerstvo dopravy. „Auto bez rezervy je lehčí, má nižší spotřebu a tím pádem i nižší emise oxidu uhličitého,“ řekl tehdy mluvčí ministerstva Hanzelka. Navíc, jak praví statistiky, jeden defekt připadá na 150 000 ujetých kilometrů, takže pokud nejste smolař z povolání, potká vás to tak často, jako doktora Chocholouška záměna pacienta...
Kolo nahradí sada na opravu
Do místa, které se uvolní po náhradním kole, si můžete dát sadu na opravu. Cena sad se různí, ale počítejte s investicí kolem 2000 Kč a nutností dokupovat po každé opravě novou náplň za pár stovek. Lepicí sady vám ale pomohou jen při menších defektech. Při roztržené bočnici jsou k ničemu...
Nové škodovky už bez rezervy
Už od konce května nenajdete rezervu například v nových škodovkách. Místo ní je tam sada na opravu pneumatiky. „Nedoporučujeme odstraňovat rezervu u první generace favoritů, felicií, fabií a superbů, ale druhé generace už bez ní mohou jezdit. Ovšem za předpokladu, že mají originální Škoda sadu na opravu pneumatik,“ řekl tiskový mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf. Už od května navíc funguje i unikátní nabídka asistenčních služeb – Záruka mobility Premium, kterou dostávají nová auta v ČR zdarma a u starších je možno ji dokoupit za 161 Kč ročně.
Místo opravy zavolejte
Náhradní kolo můžete nahradit také smlouvou s asistenční službou, která vám s defektem pomůže. Některé pojišťovny nabízejí možnost asistence v případě defektu již v rámci povinného ručení, pokud máte havarijní pojistku, můžete být v klidu tuplem.
Výhody a nevýhody sady na opravu pneumatik
- auto je lehčí, má menší spotřebu a emise
- je to rychlé a čisté řešení, kolo nemusíte sundávat
- hodí se jen pro menší defekty, které jsou na běhounu, nehodí se na větší poškození a díry na bočnici
- s opraveným kolem můžete jen do rychlosti 80 km v hodině, plave, neboť je nevyvážené
- může se stát, že ačkoli se hodně snažíte, oprava se nepovede a stejně musíte volat asistenční službu
- jde o dojezdové řešení a měli byste co nejdříve do pneuservisu
Vyhodit či nevyhodit
Stojíte před otázkou, zda ve svém autě rezervu nechat, či nikoli? Možná napovědí klady a zápory obou možností a možná vám poradí odborníci:
Pro rezervu:
- stoprocentní řešení
- lze použít vždy
- nemusíte ihned do pneuservisu
- pokud je kvalitní, pak auto po výměně jede stejně kvalitně a rychlostí, jakou chcete
- musí zůstat u aut, kde je součástí deformační zóny
Proti rezervě:
- musíte manipulovat s heverem, zvedat auto a ušpiníte se
Na co ještě nezapomenout
- Pro případ defektu vozte s sebou vestu a oblečte si ji už v autě, než vystoupíte do silnice.
- Jako první okamžitě umístěte varovný trojúhelník, než začnete kolo opravovat.
- Se sadou zacházejte vždy podle návodu!
Názory odborníku se různí
David Cahel, Michelin: Pro rezervu
„Jako výrobce jsme pro zachování rezervy. Oprava na místě se hodí jen pro malé závady, a pokud se nepovede, stejně budete volat asistenční službu.“
Pavel Urban, Halfords: Pro rezervu
„Opravná sada není samospasitelná, poškození většího rozsahu neřeší.“
Ministerstvo dopravy: Proti rezervě
„Moderní pneumatiky jsou odolnější, a proto je píchnutí méně časté. To, že rezerva není v autě, snižuje spotřebu a emise.“