První z nich – populární kachnu, jsme si před pár týdny mohli prohlédnout v tisícovkách exemplářů na celosvětovém srazu těchto aut ofi ciálně označovaných jako 2CV.

Za těch 90 let obohatila značka Citroën automobilový svět o množství technicky pozoruhodných řešení. Například už před druhou světovou válkou vyráběla model Traction avant. Ten se v roce 1934 stal prvním velkosériově vyráběným vozem na světě, který využíval pohon předních kol. Legendou je pak hydropneumatické pérování, díky němuž vozy vybavené tímto systémem při jízdě po jakkoli rozbité silnici téměř plují nad vozovkou. Natáčecí světlomety, které umožňují řidiči lepší výhled do zatáčky, se sice v posledních letech stávají součástí výbavy dražších automobilů, nicméně tento prvek mohli již před více než 50 lety využívat řidiči Citroënu DS.

Fotogalerie
3 fotografie

Ozubená kola, granáty a auta
Firmu Citroën založil v roce 1919 podnikatel André Citroën. Nejprve měl továrnu na ozubená kola. Ta měla právě takové šípovité ozubení, které je dnes ofi ciálním logem automobilky a skví se na kapotách milionů osobních i dodávkových vozů. Do jeho snu vyrábět automobily v letech 1914 až 1918 zasáhla první světová válka. V jejím průběhu vybudoval na okraji Paříže továrnu na výrobu dělostřeleckých granátů. Když pak konečně nastal mír, zrušil zbrojní výrobu a začal připravovat produkci automobilů. Už v roce 1919 vyjel z bran továrny historicky první automobil Citroën. Byl to Citroën 10 HP. Během let se továrna rozrůstala a ve výrobě přibývaly další typy vozů. Během cest po USA se André Citroën přesvědčil o výhodách pásové výroby a proto v roce 1933 zvýšil kapacitu své továrny na tisíc aut denně. Přitom se ale zadlužil. Když se přidaly problémy s kvalitou produkce, byl nucen prodat většinu akcií Edoardovi Michelinovi, což byl šéf dnešního pneumatikářského gigantu. Krátce poté André Citroën umírá. Firma však žije dál.
Kachna neboli model 2CV je bezkonkurenčně nejslavnějším modelem značky. Dodnes má tisíce fanoušků, kteří se sjíždějí na pravidelné srazy.
Autor: Blesk – Helena Lacinová

Citroën - Kachna 2CV
Jeden z kultovních modelů značky se začal rodit v roce 1936, oficiální premiéra se ale vinou války odehrála až o 12 let později. Označení 2CV označovalo takzvané daňové koně, které se vypočítávaly z objemu motoru. Skutečný výkon motoru o objemu 375 cm3 byl devět koňských sil. Auto jelo největší rychlostí 65 km/ hod., bylo však až neskutečně pohodlné díky nezávislému zavěšení všech kol a velkým zdvihům pérování. (Traduje se, že zadání znělo, aby auto bylo schopno přejet přes zorané pole se čtyřmi cestujícími a košíkem vajec, přičemž žádné z vajíček se nesmělo rozbít). Auto bylo velmi jednoduché. Střecha byla plátěná shrnovací, řada dílů na karoserii byla přišroubována, uvnitř chyběla palubní deska. Kachna se ale postupně modernizovala. Výroba tohoto vozu skončila až v červenci 1990. Celkem jich vzniklo 3 868 633.
287898:gallery:true:true
Model Citroën DS
Auto známé například z filmů o Fantomasovi působilo v době svého vzniku jako zjevení. Ostatně i dnes, díky své aerodynamické karoserii, vzbuzuje obdivné pohledy. Francouzi ho začali zbožňovat takřka ihned. Nahrála jim k tomu i zkratka DS v názvu vozu. Výslovnost těchto písmen byla velmi podobná se slovem déesse, což je francouzsky bohyně. Už týden po premiéře měla továrna osmdesát tisíc objednávek. Auto bylo na tehdejší evropské poměry velké (měřilo 480 cm) a uvnitř byl pro cestující královský prostor. Odborníci však oceňovali zejména použitá technická řešení. Například materiály – kapota byla hliníková, střešní díl z plastu. Výšku podvozku nad zemí bylo možno díky hydropneumatickému odpružení v pěti krocích nastavit od 90 do 260 milimetrů. Na tehdejší dobu převratný byl i posilovač řízení. Vůz využívala řada celebrit včetně francouzského prezidenta de Gaulla či herečky Brigitte Bardot. Za 20 let se jich vyrobilo skoro půldruhého milionu.
V rally je citroën bezkonkurenční. Nejprve Xsara WRC a teď C4 WRC sbírají jeden titul za druhým.
Autor: Archiv Sport

Citroën a rally
Přestože Citroën DS byl stvořen především k pohodlné přepravě lidí, jednalo se i o úspěšné sportovní náčiní. Citroën DS například dvakrát vyhrál rally Monte Carlo. V posledních letech je citroën s přehledem nejúspěšnější značkou v seriálu nejvýkonnějších rallyových vozů WRC. Nejprve Xsara WRC a teď C4 WRC sbírají tituly pro tovární značku a fenomenální pilot Sebastian Loeb se stal na citroënech již pětkrát mistrem světa.