Stačí, pokud necháte ekologicky zlikvidovat auto starší deseti let, které jste vlastnili nejméně dva roky, a koupíte si nové, které včetně DPH nebude dražší než půl milionu.

Po českých silnicích jezdí asi dva a půl milionu aut starších více než deset let. Průměrné české »vozítko« je čtrnáctileté... Osmdesát tisíc z nich může svým majitelům přinést 30 000 na nákup nového auta. Stát totiž počítá s tím, že na šrotovné dá 2,5 miliardy korun, takže to vyjde právě pro zmíněný počet žadatelů.

Podmínky získání šrotovného

● Ekologická likvidace auta staršího 10 let

● Zmíněné auto musíte vlastnit nejméně 2 roky

● Vaše nové auto musí mít cenu do 500 000 Kč včetně DPH

České šrotovné není z nejvyšších – v Německu je cca 70 000 Kč a na Slovensku 56 000 Kč. „Původně jsme si představovali částku alespoň 40 tisíc – aby byla podobná výši odpočtu DPH, kterou teď využívají podnikatelé,“ říká stínový ministr průmyslu a obchodu, místopředseda ČSSD Milan Urban, který se na přípravě šrotovného podílel.

Vyplácení by mohlo začít v září. „Počítáme, že tou dobou opadne zájem v Německu a na Slovensku, a tak nebudou příliš dlouhé dodací lhůty na auta, o která je největší zájem.“ V současné době se na Škodu Fabii čeká dva až tři měsíce...

Fotogalerie
1 fotografie

Jak získají šrotovné naši sousedi?

Němci:

● Podle pravidel musí žadatel o dotaci předložit kupní smlouvu k novému autu, potvrzení o sešrotování starého vozu a technické průkazy obou aut. Dotace se vztahuje i na leasing.

● Jde o dotaci na nákup nového, energeticky úsporného auta a současné sešrotování nejméně devět let starého vozu ve výši 2500 eur (asi 70 000 Kč).

Slováci:

● Auto koupí zákazník už se slevou, proplacení šrotovného si pak na státu vyžádá obchodník.

● Šrotovné je až dva tisíce eur, přibližně 56 000 Kč, zákazník může slevu uplatnit, pokud zároveň nechá zlikvidovat svůj více než deset let starý vůz a koupí si auto s cenou do 25 tisíc eur (700 tisíc Kč) včetně DPH. Maximální slevu lze získat jen v případě, že prodejce sníží cenu vozu nejméně o 500 eur. Zbývajících 1500 eur potom doplatí stát. V případě, že prodejce nic nesleví, státní příspěvek je jen 1000 eur.

Fronty u vrakovišť nebudou!

Na Slovensku komplikuje šrotování nedostatek vrakovišť. Na celém Slovensku má akreditaci na likvidaci vraků ani ne dvacet fi rem. Nebude podobný problém u nás? „To se bát nemusíte. Na konci roku jsme zvládli nápor 180 000 majitelů vraků, kteří reagovali na změny ohledně pojistného... V souvislosti se šrotovným čekáme zájem desítek tisíc lidí – v pohodě se rozdělí mezi 498 akreditovaných firem. Problém je ale úplně jiný – na likvidaci jednoho auta proděláváme 800–1400 Kč. Stát hodil náklady na nás a šrotovné to ještě zhorší! Co kdybychom se domluvili a všichni zavřeli,“ upozorňuje Milan Petr, člen Svazu likvidace autovraků.

Ví o tomto problému politici, kteří šrotovné navrhují?

„Vrakoviště s námi musí mluvit – a to co nejdříve. Místo sepisování petic bychom měli najít v systému způsob, jak jim nastavit lepší podmínky,“ komentuje Milan Urban.

Přesný postup, jakým budou zájemci o šrotovné žádat, nebo jak jim budevypláceno, zatím nebyl stanoven – pracuje na něm ministerstvo průmyslu a obchodu. Měl by být znám nejdřív za týden.