Mrňavé autíčko bývá často zobrazeno ve společnosti mamutích vozů, jako je například americký Hummer. Také existují snímky jeho přestaveb na kamion, pick-up, autobus a či dlouhou limuzínu. První generace se do roku 2001 vyrobilo 5 388 000 kusů.

Mini je dílem britského konstruktéra řeckého původu Aleca Issigonise. Jeho tým dostal těžké zadání – postavit malé, levné auto s využitím existujícího motoru. Traduje se, že pro stanovení rozměrů budoucího auta zvolil konstruktér originální řešení. Požádal čtyři statné dělníky, aby si sedli na zem, a obkreslil je.

Fotogalerie
4 fotografie

Aby byl vůz skutečně malý a stal se tak na počátku 60. let ideálním městským dopravním prostředkem, bylo nutné použít koncepci uložení motoru, převodovky i náhonu kol vpředu. Navíc motor byl poprvé a doslova revolučně napříč karoserií, což vytvořilo mnohem více prostoru pro posádku. Díky malým rozměrům a nízké hmotnosti 600 kg se nakonec ukázalo, že zvolený motor z modelu Morris Minor o objemu válců 948 cm3 a výkonu 37 koní by byl pro mini příliš rychlý.

Prototyp údajně dosahoval i rychlostí kolem 150 km/hod., což už nezvládal podvozek ani brzdy. Proto se přistoupilo ke snížení objemu motoru a pochopitelně i výkonu.

Všemožné vychytávky

Protože požadavkem bylo vytvořit výrobně co nejjednodušší a nejlevnější automobil, byla použita řada netradičních řešení. Tak například mezi blatníky a karoserií byl patrný kovový svár. Ten obyčejně bývá ukryt zevnitř pod karoserií, jenže v té době bylo tohle řešení zkrátka levnější. Dveře držel kousek provazu a v interiéru byl pouze rychloměr (umístěný uprostřed palubní desky) a pod ním spínače světel a stěračů. To bylo vše.

Dokonce i topení, stejně jako třeba popelník či koberce, bylo za příplatek. Na druhou stranu, kufr měl objem téměř 200 litrů, což na rozměry auta vůbec není špatná hodnota, a navíc měl víko uchycené dole na karoserii. Díky tomu ho bylo možné využít jako prodlouženou podlahu a na ni položit i delší či objemnější předměty. Podobné řešení dnes řada automobilek využívá i u svých nejmodernějších vozů.

Takhle vypadal interiér starých mini
Autor: wikipedia.org

Den premiéry

Přesně 26. srpna 1959. V tento den bylo první mini představeno v zemích, v nichž měla dnes již zaniklá automobilka British Motor Corporation zastoupení. Původně existovaly dvě verze Morris Mini-Minor a Austin Seven. Vypadaly však téměř stejně.
V podstatě je bylo možno rozlišit jen díky krytům kol a mřížce před chladičem. Na domácím trhu se mini prodávalo za 496 liber, což byla druhá nejnižší cena auta na trhu.

Vyhrálo Monte Carlo

Dnes v éře supervýkonných vozů to vypadá jako z říše snů, ale vozítko Mini v roce 1964 vyhrálo slavnou Rallye Monte Carlo v absolutní kategorii. Motor byl sice oproti původní verzi posílen, ale i tak měl výkon pouhých 80 koní, maximální rychlost 150 km/hod. a na stovku zrychloval těsně pod dvanáctisekundovou hranicí.

Hlavní předností totiž byla jeho mrštnost, kterou umožňovala kola umístěná doslova v rozích karoserie, což se v serpentinách nad městem milionářů nadmíru hodilo. Mini však závodilo i na okruzích.
Sportovní verze byly většinou dílem inženýra Johna Coopera, po němž se dodnes jmenují nejvýkonnější verze vyprodukované továrnou Mini.

Začala nová éra

Nová éra značky začala v roce 2001, když již krachující automobilku Mini převzalo německé BMW. Základní tvary i koncepce karoserie zůstaly zachovány, ovšem do výbavy vozu se dostaly airbagy, ABS, klimatizace a další moderní vymoženosti. Jejich počet se pochopitelně ještě navýšil v současné generaci, která se prvně představila v roce 2007.

Při této modernizaci se auto zvětšilo z původních tří metrů až na 3,7 metru, což jsou již obdobné rozměry, jako mají auta velikosti Fordu Fiesta, Opelu Corsa či Škody Fabia. Již dva roky je na trhu i jakési kombi se speciálním řešením dveří – Mini Clubman. Také je dnes k dispozici velká škála motorů a výbav.

Například Mini Cooper D pohání dieselový motor. Mini One se jmenuje základní benzinová verze, Mini Cooper je vůz s benzinovou šestnáctistovkou, která ho i bez turba rozjede na dvoustovku, a Mini Cooper S již má v motoru 175 koní a dokáže jet až 225 km/hod.

Budou oslavy

Nadšenci pro značku Mini a její výrobky si určitě již zaškrtli v diářích data 22. až 24. května. V tomto termínu se totiž na britském závodním okruhu Silverstone uskuteční celosvětový festival Mini United. V rámci oslav 50. výročí značky budou diváci moci spatřit vystoupení kaskadérů, řady hudebních skupin, závod historických vozů Mini, budou se moci svézt po okruhu, na němž se prohánějí i monoposty F1, a pochopitelně uvidí řadu nevšedně upravených vozů Mini.