Pokud se rozhodnete nakupovat v neprověřených e-shopech, můžete dopadnout jako pan Jiří Flejberk – s nepotřebným zbožím doma a bez peněz. „Rozhodl jsem se kontaktovat Ombudsmana Blesku, protože ho sleduji delší dobu a říkal jsem si, že mi s tím třeba dokáže pomoci. Především jsem ale chtěl ostatní varovat před takovýmito firmami, které si dělají z lidí blázny,“ svěřil se Jiří Flejberk.

Kožené ortopedické boty koupil před rokem. Za tři dny mu dorazily domů. Tím ale rychlost ze strany e-shopu skončila. Od té doby se snažil získat informace, jak má vrátit obuv, která neodpovídá popisu a nesedí mu.

Čekání na odpověď

Otázky, proč e-shop nekomunikuje se svým zákazníkem a jak má vrátit nevhodné zboží, proto Ombudsman Blesku zaslal na emailovou adresu service@ ammango.com. Poprvé nikdo nereagoval… Ani na druhý mail nikdo neodpověděl… A až na pátý přišla odpověď. „Toto je zákaznický servis expresní společnosti. Omlouváme se za váš hrozný zážitek z nakupování. Mohli byste nám sdělit číslo zásilky, nebo ji vyfotit? Číslo bude ve tvaru 13***** Váš e-mail předáme prodejci. V případě dalších dotazů nás neváhejte kontaktovat. S pozdravem,“ napsali.

Vydržet a vydržet

Aby se Ombudsman Blesku dopracoval k další odpovědi, znovu musel zaslat hned několik mailů. Následovala výměna několika zpráv, v nichž chtěli zaměstnanci obchodu doplňovat další a další informace. Nejdříve číslo účtu ve formátu IBAN, pak přesný název majitele účtu, poté potřebovali zaslat jméno a přesnou adresu banky, kde je účet vedený, že bez toho nelze peníze vrátit…

Vrcholem kolečka výmluv byla zpráva, v níž se vše vracelo na začátek. „Jelikož se nám nepodařilo na základě vaší e-mailové adresy v našem systému najít vaši objednávku z roku 2025, mohl byste nám prosím poskytnout následující informace, které nám pomohou vaši objednávku najít?“

Opět Ombudsman Blesku trpělivě odpověděl a vyčkával… Nakonec to bylo celkem 33 mailů, ale stálo to za to! A podařilo se získat zpět 1300 korun.

Manželka tomu nevěřila

„Jsem velmi rád, že jsem se obrátil na Ombudsmana Blesku, vycházel jsem z toho, že jste již mnoha lidem pomohli. Že uvidím ještě někdy svoje peníze, jsem moc nedoufal, nejedná se o příliš vysokou částku, ale i té je škoda, pokud o ni přijdu takovým způsobem,“ poděkoval Blesku s tím, že velmi překvapená byla i jeho manželka.

„Nevěřila, že se s tím dá něco dělat. Můžu říct, že jsem velmi poučen a takovým společnostem, kterým jde jen o to, jak dostat z lidí peníze, se zdaleka vyhnu. A toto bych i vzkázal ostatním čtenářům Blesku. Nebude-li poptávka, bude upadat i nabídka. Děkuji ještě jednou za velmi dobrý přístup a zájem nezištně pomoci Blesku,“ dodal Flejberk.

Rady Ombudsmana Blesku:

Jak nenaletět a co dělat, když e-shop nekomunikuje?

Příběh pana Jiřího Flejberka ukázal, jak těžké může být získat peníze zpět od nepoctivého prodejce. Abyste se vyhnuli podobným problémům, zde jsou čtyři klíčové rady.

Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený
Autor: koláž Blesk

Prověřujte, prověřujte, prověřujte! (Před nákupem)

Hodnocení a recenze: Před nákupem na neznámém e-shopu si vždy vyhledejte recenze (např. na Heurece, Zboží.cz, Google). Zaměřte se na ty, které se týkají rychlosti dodání, reklamací a vracení peněz. Pokud jsou recenze podezřele krátké, neurčité nebo jen superlativní, buďte opatrní.

Kontakt a identifikace: Zkontrolujte, zda má e-shop na webu uvedené kompletní kontaktní údaje včetně telefonního čísla, IČ, sídla společnosti a kontaktní e-mailové adresy. Pokud najdete pouze formulář, je to varovný signál.

Cena: Pokud je cena zboží výrazně nižší než u konkurence, jedná se často o tzv. „šmejdské“ zboží nízké kvality, nebo dokonce padělek.

Pozor na zahraniční překladiště (Při doručení)

Pokud zboží dorazí přímo z Asie a na balíku není uveden žádný český ani evropský kontaktní subjekt, jedná se často o prodejce, který nemá sídlo v EU. Vymáhání práv je pak extrémně složité.

Trvejte na komunikaci (Po nákupu)

● Písemná stopa: Nikdy nekomunikujte pouze telefonicky. Všechny žádosti o vrácení zboží, odstoupení od smlouvy a dotazy posílejte vždy e-mailem nebo doporučeným dopisem. Vytváříte si tak důležitý písemný důkaz. 

● Dodržte lhůty: Při odstoupení od smlouvy bez udání důvodu musíte odeslat zboží do 14 dnů od oznámení. Poctivý obchod musí vrátit peníze do 14 dnů od odstoupení (ne od obdržení zboží!).

Zapojte své okolí nebo média (Při problému)

Pokud e-shop i po opakovaných výzvách nereaguje, nebo požaduje nesmyslné dodatečné údaje (jako v případě pana Flejberka), obraťte se na právní poradnu, organizace na ochranu spotřebitelů nebo nás, Ombudsmana Blesku. Nedovolte podvodníkům, aby váš případ zametli pod koberec.

POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10 – Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.

Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

Fotogalerie
7 fotografií

 

Video
Video se připravuje ...

Expert v Blesku o cenách elektřiny. Dočkáme se zlevnění? Kateřina Vavřínová