Dříve takovou možnost zvláštní zákony připouštěly u operátorů, dodavatelů energií, někdy u bank. Teď mohou takto jednostranně postupovat všichni, kdo opakovaně poskytují plnění velkému množství lidí a rozumně očekávají, že v budoucnu budou chtít v přiměřeném rozsahu měnit své obchodní podmínky.

Spotřebitel však nezůstane zcela bezmocný - ve smlouvě musí být domluveno, jak se bude změna podmínek oznamovat, a zákazník musí mít možnost změnu odmítnout a smlouvu zrušit.

Zároveň musí mít spotřebitel také dostatek času, aby si obstaral nového dodavatele. Pokud by byly podmínky výpovědi takové, že by zákazníka zatěžovaly zvláštní povinností (např. že výpověď lze učinit jen každý první čtvrtek po úplňku a všichni zákazníci ji musí učinit na pobočce v Aši), pak se k takové podmínce nebude přihlížet.

Doložku změny poměrů nepodepisujte!

Dojde-li po uzavření smlouvy k podstatné a nepředvídatelné změně okolností, je možno smlouvu změnit.

Stane-li se vám například úraz, po němž zůstanete invalidní, můžete vyvolat jednání se svojí bankou. Kvůli změně okolností můžete banku o snížení splátek požádat, protože kvůli invaliditě vyděláváte méně peněz. Pokud se ale v přiměřené lhůtě s bankou na změně smlouvy nedohodnete, můžete se jak vy, tak i banka obrátit na soud a požadovat, aby smlouvu změnil či zrušil.

POZOR! Toto nebude platit v případě, když ve smlouvě podepíšete tzv. doložku změny okolností. Tou vezmete všechna potenciální nebezpečí na sebe a vzdáte se možnosti jednání o úpravě smlouvy ve váš prospěch. Pokud tedy dojde k nějaké změně okolností (úrazu, přírodní katastrofě atp.) nebudete moci dosáhnout změny smlouvy!