"Poznal jsem je už před osmnácti lety, když jsem hledal stopy vlastní rodiny. Můj pradědeček byl totiž kočovný Rom. Její členové mě přijali s otevřenou náručí," řekl dnes Hue na tiskové konferenci ke svému snímku, ve kterém westernově průzračný konflikt mezi dobrem a zlem pohání patnáctiletého mladíka od katolické víry ke kriminálnímu zázemí celého kočovného klanu. Temnou stránku příběhu představuje jeho starší bratr, který se po 15 letech vrací z vězení. Jde v něm o vinu a trest, ale také o nalezení duchovní svobody. Film osciluje mezi žánrem westernu a detektivky, zároveň ale přebírá dynamické prvky současné thrillerové produkce.

"Život těchto kočovníků je reálný - to, co jsme natočili, jsme skutečně prožili. Od té doby se však svět velmi změnil. Nevím, jestli dnes by se tato historka mohla odehrát," uvedl. Podle něj neexistuje v Česku podobný ekvivalent, zatímco ve Francii žijí statisíce kočovníků. Jedněmi z nich jsou Jenišové se světlou pletí. Kdysi přijali jako Romové kočovný styl života, nehovoří romsky, ale starou němčinou, vysvětlil.

"Natáčení s kočovníky bylo náročné - několikrát se málem zastavilo," řekl režisér. Podle něj se přístup vlády k nim často mění; podle toho, zda je levicová či pravicová. Zatímco Jenišové se ve Francii zabydleli, s Romy bývají potíže a vnímání romského světa se často měnilo. "Máme tendenci vytvářet jakousi globalizovanou společnost. Pokud chce někdo žít jinak, dnes už tolik nemůže," dodal.

Jean-Charles Hue se narodil v roce 1968 ve francouzském městě Eaubonne blízko Paříže. Kromě režie se věnuje sochařské a multimediální tvorbě. Jeho zásadním tématem je proměna identity, jak dokazují jeho krátké i celovečerní filmy. Poslední z nich, Táhni do pekel, měl premiéru na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes a získal prestižní Cenu Jeana Viga 2014 pro nejlepšího francouzského začínajícího filmaře.

Snímek Táhni do pekel až dokumentárně odhaluje život současných francouzských kočovníků mezi karavany a otřískanými bavoráky. Dokumentem však není, režisér ho celý napsal. Vždy jim prý vysvětlil, o co v té které scéně půjde, ale nechával jim volnost. Distribuční společnost Artcam snímek 2. dubna uvede do českých kin.