"Je to jako u rozvodu, vždycky za to mohou obě strany," řekl ČTK Bohuslav Škoda, jednatel firmy Společnost železniční výtopna Jaroměř, která muzeum provozuje.

Parní stroje táhne do Chomutova motorový vlak. V noci na dnešek bylo nutné lokomotivy promazat, aby zvládly cestu dlouhou asi 300 kilometrů, v cíli budou nejspíš v neděli, dodal Škoda.

Jednání o výpůjčce se vedla o února. Jaroměřská společnost podle Národního technického muzea nezajistila opravu střechy výtopny, neměla elektronický zabezpečovací systém nebo nedoložila solventnost pro případ hrazení škod na exponátech. Podle Škody však Národní technické muzeum stanovilo podmínky účelově, aby například nešly technicky splnit. Nové podmínky nájemní smlouvy o výpůjčce exponátů se nepodařilo oběma stranám vyjednat.

Muzeum již nebude mít v expozici tendrovou ozubnicovou parní lokomotivu Polaun z roku 1901 a dvě parní lokomotivy z let 1894 a 1919. Exponáty v budoucnu nahradí jiné stroje, které si jaroměřské muzeum půjčí od spřátelených spolků. Z majetku Národního technického muzea zůstane v Jaroměři jen parní lokomotiva Conrad Vorlauf z roku 1873, která je třetí nejstarší lokomotivou v zemi. Na tu existuje samostatná nájemní smlouva.