Přibývá také zákazníků, kteří si našli zboží na internetu, ale nakonec si ho koupili v kamenné prodejně. Z 19.000 respondentů z celého světa se takto vyslovilo 70 procent. Naopak 68 procent přiznalo, že si v kamenné prodejně vyhlédli zboží, které ale následně koupili přes internet.
Studie jednoznačně ukazuje, že role tradičních obchodů se mění. Jsou nejen pod tlakem konkurence mezi sebou, ale právě i ze strany e-shopů. Samotná návštěva tradičního obchodu tak musí zákazníkovi přinést dodatečnou přidanou hodnotu.
"Tradiční obchody rozhodně nejsou mrtvé. Zákazník stále chce zboží vidět na vlastní oči, dotýkat se ho, cítit ho, chce se bavit. Vhodně nastavený obchodní model by měl počítat s tím, že zákazník si zboží nakonec koupí třeba i na internetu. Vedle výkladních skříní zároveň plní kamenné obchody také funkci distribučních skladů, které jsou blíže zákazníkovi. To je důvod, proč stále více e-shopů otevírá kamenné pobočky," uvedl odborník na maloobchod PwC Pavel Kulhavý.
Pokud se podle studie kamenné obchody přizpůsobí novým trendům, mají před sebou ještě dlouhou budoucnost. Většina zákazníků (70 pct) stále upřednostňuje nákup v kamenných obchodech. Jako hlavní důvod zmiňují možnost vyzkoušet si zboží, ujistit se, že jim například oblečení sedí, a také to, že po zaplacení mají hned zboží u sebe. Naopak jedinou hlavní výhodou e-shopů, ve které jim klasické prodejny asi nikdy konkurovat nebudou, je možnost nakupovat sedm dní v týdnu 24 hodin denně bez nutnosti kamkoli cestovat.
"Dokonce i v segmentech, kde zákazníci nakupují převážně na internetu, stále zůstává mnoho těch, kteří si rádi do tradičního obchodu zajdou pro zboží, které si předem vyhlédli na internetu. Čtvrtina zákazníků si tak chce například zajít do obchodu koupit elektroniku a 13 procent knihy," dodal Kulhavý.