"Neukazuje to drony v dobrém světle a to je přesně to, čeho bychom se rádi vyvarovali," řekl dnes o pařížských událostech Borrey ČTK. Jedním z cílů nynějšího veletrhu Drone Days je ostatně také snaha výrobců a uživatelů dronů být slyšet - Belgie nyní chystá legislativu, která má létání bezpilotních letadélek nově upravit.
Zatím je mohou legálně využívat hasiči či policie, ale civilní a soukromé firmy mají z právního pohledu v zásadě smůlu, vysvětlil Borrey. Na jejich drony zákon v Belgii nyní pohlíží jako na letecké modely a právě jen na modelářských srazech tak mohou legálně létat bez omezení.
Přesto jsou v Belgii drony ve skutečnosti používány k mnoha různým účelům - od leteckého filmování a fotografie až k inspekcím výškových budov, větrných elektráren či elektrických drátů. "Prakticky každý den někdo přijde s myšlenkou na nějaké nové využití," poznamenal Borrey.
Představou belgických uživatelů dronů jsou poměrně přísná pravidla, která by majitelům větších a těžších létajících aparátů nařizovala registraci. "Pak by bylo možné v případech, jako jsou ty v Paříži, zpětně dohledat majitele stroje a věc s ním nějak řešit," míní Borrey. Přesně by podle něj také bylo třeba definovat pravidla provozu či výšek, v jakých se mohou bezpilotní zařízení pohybovat.
Ve Francii si v posledních měsících s drony úřady příliš nevědí rady. Od počátku loňského října bylo především nad Paříží, ale také nad francouzskými jadernými elektrárnami zaznamenáno více než šest desítek přeletů bezpilotních letadel. Francie je přitom nyní stále v pohotovosti po lednových teroristických atentátech, které si vyžádaly 20 mrtvých, včetně tří útočníků.
Na veletrhu v Bruselu se ale neprezentují jen výrobci samotných dronů. Stánek tu měla například škola profesionálního létání s těmito stroji pilotovanými na dálku vysílačkou - tři hodiny teorie a 15 hodin praktického létání nabízí za 1900 eur (přes 50.000 Kč).
jd ank