Smrt si ji nevzala okamžitě s sebou. Věnovala jí ještě tři hodiny a 25 minut, dala jí šanci. Dnes víme s určitostí, že Diana mohla být zachráněna. Zkrátka byla ještě jednou v životě podvedena. Tentokráte osudově. A přitom ta noc začala tak šťastně, bouchnutím zátky od šampaňského s Dodim... Je neděle 31. srpna 1997. Krásná letní noc v Paříži, legendárním městě lásky. Černý mercedes se řítí rychlostí 150 kilometrů za hodinu po břehu Seiny. Oknem vidí Diana ozářenou Eiffelovu věž. Dodi Al-Fayed, který s ní sedí vzadu, stále dokola mumlá: "Fotografové se blíží, Henri, přidej plyn!" Jeho hlas přeskakuje, je hysterický. Krátce po půlnoci vjíždí limuzína do tunelu pod Place de l´Alma. Zaregistruje ho policejní radar, rychlost je 196 km/h, přičemž dovoleno je maximálně 50 kilometrů za hodinu. Dvě tuny těžké auto vletí do tunelu doslova jako raketa. Řidič Henri Paul létá z vozem ze strany na stranu. Chvíli se auto řítí vpravo, chvíli vlevo, mercedes naráží pravou stranou do bílého automobilu, který jede tunelem. Následně je vržen nalevo, vráží do betonového pilíře uprostřed tunelu. Vůz to strhává zpět, otočí ho to okolo vlastní osy, nakonec zůstává stát přes vozovku. "Slyšel jsem strašlivou ránu, bylo to jako exploze," vypráví jeden z lidí, bydlících v blízkosti havárie. Náraz ho vyděsil ve spánku, ještě v pyžamu a pantoflích vybíhá z domu k tunelu. "Všude byl kouř, cítil jsem benzín a olej," říká. Mercedes je zmáčknutý až po zadní sedadla. Řidič Henri Paul leží hrudníkem na volantu, jeho tělo mačká klakson. Minuty je slyšet jeho zvuk. V zadním prostoru je vše od krve. Dodi Al-Fayed leží mrtvý na sedačce za řidičem, Trevor Rees-Jones, Dianin bodyguard, visí v bezvědomí v bezpečnostních pásech. V budoucnosti si takřka na nic z toho, co se stalo, nebude moci vzpomenout. Diana je skrčená v prostoru mezi zadní a přední sedačkou, zády ke dveřím. U vozu je jako první fotograf Ronald Rat v 0.28 hodin. Diana sténá: "Můj bože, můj bože!" Fotograf Rat vzpomíná: "Klekl jsem si k ní, cítil jsem její puls a pokoušel se ji uklidnit. "Nehýbejte se, pomoc je na cestě." Poté vytáhne z tašky fotoaparát a vyfotografuje bezvládné Dianino tělo. Po čtyřech minutách volá policii. "Diana má zranění na čele, krev jí teče z ucha přes tváře k ústům." O šest minut později je na místě nehody dr. Frédéric Maillez. První diagnóza zní: "Diana má zranění na čele, krev jí teče z ucha přes tváře k ústům." Vypláchne jí ústní dutinu a nasadí kyslíkovou masku. Víc nemůže v tunelu udělat. "Musí být ihned odvezena do nejbližší nemocnice," říká. Takřka 45 minut potřebovali záchranáři a požárníci, aby mezitím v bezvědomí ležící Dianu vyprostili z vraku auta. Jelikož nevěděli, zda nemá vnitřní zranění, zacházeli s ní velice opatrně. V 1.18 hodin je již Diana na nosítkách sanitky. Na doporučení lékaře jede sanitka velmi opatrně, takřka krokem k nemocnici Pitié Salpetriere. Místo obvyklých deseti minut jede sanitka tuto trasu 40 minut! Uvnitř lékaři bojují o Dianin život. Masírují jí srdce, dávají jí elektrošoky. Samo od sebe totiž princeznino srdce již netluče. Přitom právě tento den začal tak krásně. Probudila se vedle své velké lásky. Přitom právě tento den začal tak krásně. Probudila se vedle své velké lásky, miliardářského syna Dodiho na Costa Smeralda na Sardinii. Vykoupala se v tyrkysovém moři, poté snídala v paprscích slunce. Měl to být začátek nového života. Byla právě rok a tři dny rozvedená s princem Charlesem. U taktéž rozvedeného Dodiho (41) našla konečně to, co si celý život přála. Lásku, teplo a bezpečí. Příteli, novináři Richardu Kayovi se svěřila toto dopoledne: "Chci se stáhnout z veřejného života. Chci žít tak, jak jsem chtěla vždycky, ne jako nějaká ikona, ale jako soukromá osoba." Ve 13.30 letí milenecký pár soukromým letounem Dodiho otce zpět do Paříže. V 15.15 vystupují z letadla, smějí se, flirtují spolu. Čtyři bodyguardi je obklopují. A pochopitelně také paparazzi, kteří se snaží se svými teleobjektivy zachytit něco pikantního. Ve 20.30 se Diana a Dodi procházejí pro Champs-Elysées, o čtvrt hodiny později volá Dodi otce: "Řekl mi, že jsou oba velmi zamilovaní a budou se brzy brát," prohlásí Mohammed Al-Fayed později. Ve 21.45 jedou Diana a Dodi mercedesem do hotelu Ritz. Exkluzívní hotel, v němž pokoj pro dva stojí na jednu noc 18 tisíc korun, patří Dodiho otci. "Diana a Dodi působili jako zamilovaní teenageři," prohlásil jeden ze zaměstnanců. V deset hodin večer si objednávají vajíčka s chřestem a houbami, jako hlavní jídlo pečenou rybu. Mořský jazyk. K tomu láhev šampaňského, aby si připili na zdraví. V 0.19 hodin odjíždí několik limuzín se zatemněnými okny od hotelu. Je to manévr, který má odlákat fotografy, aby Diana, Dodi, Trevor Rees-Jones, bodyguardi a řidič Henri Paul mohli opustit hotel nerušeně zadním vchodem. Jde doslova o sekundy. Lékař nařizuje obnovit masáž srdce a elektrošoky. Znovu se podaří vrátit Dianu k životu. Plán nevyjde, i tady číhá několik paparazzi na motocyklech. "Tentokrát nás nechytíte," zavolá ještě Henri Paul na fotografy a přidá plyn. "Když byla dvě hodiny poté přivezena Diana do nemocnice, měla těžké vnitřní krvácení, zvláště v hrudním koši," řekl profesor Bruno Riou. Jde doslova o sekundy. Lékař nařizuje obnovit masáž srdce a elektrošoky. Znovu se podaří vrátit Dianu k životu. Ve 2.05 hodin je Diana přivezena na operační sál. V nose a v ústech má hadičky, které zařizují umělé dýchání. Je bledá, působí jako kdyby byla bez krve. Lékař, který ji viděl již v tunelu, ji nepoznává. "Otevřeli jsme hrudní koš a viděli, že takřka celý byl plný krve," říká šéflékař Riou. Protože nebyla Diana připoutána, náraz ji vrhl vší silou na opěradlo a opěrku hlavy předního sedadla. Přitom se zlomilo několik žeber. Co je horší, je fakt, že došlo k roztržení levé plicní arterie. "Tato céva přivádí okysličenou krev z levé plíce do levé srdeční komory," vysvětluje profesor Riou. Volně vyteklá krev se nahromadila v levé plíci a znemožnila Dianě bez pomoci dýchat. Celou dobu byla udržována při životě pomocí speciálního přístroje, nahrazujícího srdce a plíce. Zatímco se jeden lékař snaží uzavřít ránu na plicní arterii, další kolega masíruje Dianino srdce rukou a jiný zaznamenává další zranění. Tři centimetry dlouhá zející rána na čele, řezná rána nad rty, mnoho zlomených žeber, jedna fraktura na pravé paži, osmicentimetrové řezné poranění na stehně, množství modřin na pažích a nohách, řezné rány na pravé hýždi. Dvě hodiny bojovali lékaři o Dianin život. Poté se vzdali. Dvě hodiny bojovali lékaři o Dianin život. Poté se vzdali. Už není naděje na záchranu! Dianina vnitřní poranění jsou příliš vážná, její srdce je příliš slabé a minimální vůle k životu. Lékaři vypínají přístroje, které udržovaly princeznu při životě. Ve čtyři hodiny ráno vychází šéflékař z operačního sálu a má slzy v očích: "Princezna z Walesu je mrtvá," říká roztřeseně. Dnes, tři a půl roku po nehodě, je konečně uzavřené vyšetřování. Konečně víme, co se dělo 60 sekund před havárií. Bodyguard Trevor Rees-Jones se hádal s Dodim, který přikázal řidiči Henri Paulovi jet ještě rychleji. "Kdybych ho jen tehdy dokázal přesvědčit," říká bodyguard. Z 3000 stran závěrečné zprávy vyplývá, že nehodu nezavinili paparazzi, nešlo o spiknutí britské tajné služby, ani za smrtí nestál Usáma bin Ládin. Hlavní vinu nese řidič Henri Paul. Ztratil kontrolu nad vozem, protože byl opilý a měl v sobě léky proti bolesti. V krvi měl 1,75 promile alkoholu. Lékaři žasnou, jak mohl vůbec auto uřídit. Objasněna je i jiná věc. Diana nemusela zemřit. Slavný specialista na transplantace srdce Christian Barnard (+2001), který byl blízkým Dianiným přítelem, si prohlédl protokoly pařížských lékařů. "Jednoduše to zfušovali. Pokud by byla Diana deset minut po havárii na operačním sále a tam se o ni pořádně postarali, mohla dosud žít!"
Policie rekonstruovala posledních 30 sekund na počítači. Mercedes s Dianou vjíždí do tunelu. Jede příliš rychle! Limuzína dostává mírný smyk. Automobil tancuje na asfaltu jako loď v bouři. Řidič Henri Paul strhává volant doprava. Pravý jízdní pruh však není volný, jede tu malý fiat. Mercedes zlehka naráží zezadu do auta. Řidič fiatu zprvu vůbec neví, že se něco stalo. Poté se vozy setkají celou plochou boků. Mercedes utrhne z fiatu venkovní zpětné zrcátko. Henri Paul už nedokáže dostat vůz zpět pod kontrolu. Strhává volant prudce doleva. Okamžitě dupe na brzdu, pneumatiky kvičí, vzduch se naplňuje pachem spálené gumy. Mercedes naráží přímo do 13. pilíře, které rozdělují jízdní dráhu v čtyřproudém tunelu. Síla nárazu zdvihá i několikatunový mercedes do výšky. Celý zadek vozu se zvedá. Poté padá auto zpět na vozovku, točí se okolo vlastní osy. V té chvíli jsou Dodi Al-Fayed a Henri Paul mrtví. Po několika sekundách vše končí. Mercedes 280 S je rozmačkán až po přední sedačky.