Lady Diana, princezna z Walesu, zemřela před pěti lety - 31. srpna 1997 - na následky zranění ze strašné autonehody.Celý svět po ní truchlil a dodnes si připomíná šťastné i nešťastné chvíle jejího života. »Poslední minuty... » Dnes, pět let po tragické nehodě, je konečně uzavřené vyšetřování. Všechny otazníky, které provázely hrozivý náraz mercedesu, vezoucího Dianu a jejího milence Dodiho, do pilíře pařížského tunelu, byly podle vyšetřovatelů zodpovězeny. Opravdu všechny? Dnes víme alespoň s určitostí, že Diana mohla být zachráněna. Jaký podíl na havárii má řidič mercedesu a jak to, že byl opilý a pod práškami? Mají podíl na nehodě paparazziové? Nešlo o spiknutí britské tajné služby? Nestojí za smrtí Diany král světového terorismu Usáma bin Ládin? Na všechny tyto otázky odpovídá 3000 stran závěrečné zprávy francouzských vyšetřovatelů. Hlavní vinu nese podle nich řidič Henri Paul. Ztratil kontrolu nad vozem, protože byl opilý a měl v sobě léky utišující bolest. V krvi mu našli 1,75 promile alkoholu. Lékaři žasnou, jak mohl vůbec auto uřídit. Paulovi rodiče tomu však stále nevěří. Požadují, aby soud nařídil nové vyšetřování případu! Chtějí, aby krevní vzorek, který je dosud hlavním důkazem, že Paul pil alkohol, byl ještě podroben testu DNA. "Chceme znát pravdu," řekla před nedávnem matka údajného hlavního viníka. Zcela jisté však je, co se dělo 60 sekund před havárií. Bodyguard Trevor Rees-Jones se hádal s Dodim, který přikázal řidiči jet ještě rychleji. "Kdybych ho jen tehdy dokázal přesvědčit," zpytuje dnes svědomí bodyguard. Objasněna je i jiná věc. Diana nemusela zemřít. Slavný specialista na transplantace srdce Christian Barnard (+2001), který byl blízkým Dianiným přítelem, si prohlédl protokoly pařížských lékařů. "Zfušovali to. Pokud by byla Diana deset minut po havárii na operačním sále a tam se o ni pořádně postarali, mohla dosud žít!" Co se vlastně osudný den před pěti lety událo? Je neděle 31. srpna 1997. Černý mercedes se řítí rychlostí 150 km/hod. podél Seiny. Oknem vidí Diana ozářenou Eiffelovu věž. Dodi Al-Fayed, který s ní sedí vzadu, stále mumlá: "Fotografové se blíží, Henri, přidej plyn!" Krátce po půlnoci vjíždí limuzína do tunelu pod Place de l Alma. Zaregistruje ji policejní radar, rychlost je 196 km/h, přičemž dovoleno je maximálně 50 kilometrů za hodinu. Dvě tuny těžké auto vletí do tunelu jako raketa. Řidič létá z vozem ze strany na stranu. Chvíli se auto řítí vpravo, chvíli vlevo, mercedes naráží pravou stranou do bílého automobilu, který jede tunelem. Následně je vržen nalevo, vráží do betonového pilíře uprostřed tunelu. Vůz to strhává zpět, otočí ho to okolo vlastní osy, nakonec zůstává stát přes vozovku. "Slyšel jsem strašlivou ránu, bylo to jako exploze," vypráví jeden z lidí, bydlících v blízkosti havárie. Náraz ho vyděsil ve spánku, ještě v pyžamu a pantoflích vybíhá z domu k tunelu. "Všude byl kouř, cítil jsem benzín a olej," říká. Mercedes je zmáčknutý až po zadní sedadla. Řidič Henri Paul leží hrudníkem na volantu, jeho tělo mačká klakson. Minuty je slyšet jeho zvuk. V zadním prostoru je vše od krve. Dodi Al-Fayed leží mrtvý na sedačce za řidičem, Trevor Rees-Jones, Dianin bodyguard, visí v bezvědomí v bezpečnostních pásech. V budoucnosti si takřka na nic z toho, co se stalo, nebude moci vzpomenout. Diana je skrčená v prostoru mezi zadní a přední sedačkou, zády ke dveřím. U vozu je jako první fotograf Ronald Rat v 0.28 hodin. Diana sténá: "Můj bože, můj bože!" Fotograf vzpomíná: "Klekl jsem si k ní, cítil jsem její puls a pokoušel se ji uklidnit: nehýbejte se, pomoc je na cestě." Poté vytáhne z tašky fotoaparát a vyfotografuje bezvládné Dianino tělo. Po čtyřech minutách volá policii. "Diana má zranění na čele, krev jí teče z ucha přes tváře k ústům." O šest minut později je na místě nehody dr. Frédéric Maillez. První diagnóza zní: "Diana má zranění na čele, krev jí teče z ucha přes tváře k ústům." Vypláchne jí ústní dutinu a nasadí kyslíkovou masku. Víc nemůže v tunelu udělat. "Musí být ihned odvezena do nejbližší nemocnice," říká. Takřka 45 minut potřebovali záchranáři a požárníci, aby mezitím v bezvědomí ležící Dianu vyprostili z vraku auta. Jelikož nevěděli, zda nemá vnitřní zranění, zacházeli s ní velice opatrně. V 1.18 hodin je již Diana na nosítkách sanitky. Na doporučení lékaře jede sanitka velmi opatrně, takřka krokem k nemocnici Pitié Salpetriere. Místo obvyklých deseti minut jede sanitka tuto trasu 40 minut! Uvnitř lékaři bojují o Dianin život. Masírují jí srdce, dávají jí elektrošoky. Samo od sebe totiž princeznino srdce již netluče. Jde o sekundy. Lékař nařizuje obnovit masáž srdce a elektrošoky. Znovu se podaří vrátit Dianu k životu. Ve 2.05 hodin je Diana přivezena na operační sál. V nose a v ústech má hadičky, které zařizují umělé dýchání. Je bledá. Lékař, který ji viděl již v tunelu, ji nepoznává. "Otevřeli jsme hrudní koš a viděli, že takřka celý byl plný krve," říká šéflékař Riou. Protože nebyla Diana připoutána, náraz ji vrhl vší silou na opěradlo a opěrku hlavy předního sedadla. Přitom se zlomilo několik žeber. Ještě horší je fakt, že došlo k roztržení levé plicní arterie. "Tato céva přivádí okysličenou krev z levé plíce do levé srdeční komory," vysvětluje profesor Riou. Volně vyteklá krev se nahromadila v levé plíci a znemožnila Dianě bez pomoci dýchat. Celou dobu byla udržována při životě pomocí speciálního přístroje, nahrazujícího srdce a plíce. Zatímco se jeden lékař snaží uzavřít ránu na plicní arterii, další masíruje Dianino srdce rukou a jiný zaznamenává další zranění. Tři centimetry dlouhá zející rána na čele, řezná rána nad rty, mnoho zlomených žeber, jedna fraktura na pravé paži, osmicentimetrové řezné poranění na stehně, množství modřin na pažích a nohách, řezné rány na pravé hýždi. Dvě hodiny bojovali lékaři o Dianin život. Poté se vzdali. Už není naděje na záchranu! Dianina vnitřní poranění jsou příliš vážná, její srdce je tak slabé. Lékaři vypínají přístroje, které udržovaly princeznu při životě. Ve čtyři hodiny ráno vychází šéflékař z operačního sálu a má slzy v očích: "Princezna z Walesu je mrtvá."