Ve Stavovském divadle v Praze se ten den divadlo nehrálo a na jevišti se již desátým rokem předávaly Ceny Czech Grand Design. Měly podobu kapky speciálně namíchané, do skleněné kapsle zatavené a v bloku ušlechtilého skla vsazené esence.
Vůně, v níž zaznívají staré ingredience i kapka z květu omamně vonící, jen v noci vykvétající tuberózy, byla aktem metafory a měla všem, jež v jednotlivých kategoriích designu zvítězili, připomenout, že sláva je stejně pomíjivá jak prchavá krůpěj parfému.
Leitmotivem jubilejního, pod záštitou ministra průmyslu a obchodu Mládka, ministra kultury Hermana a primátorky Prahy Krnáčové uskutečněného ročníku Cen Czech Grand Design se stalo neuchopitelné téma glamour. Režisér a spoluscenárista večera Thomas Zielinski jej pojal v duchu opulentně blýskavé éry osmdesátých let, jíž odpovídaly kostýmy, charakter výstupů mezi udílením cen i projev skvělého moderátora, známého herce Romana Zacha.
Glamour měl být i společenský dress code galavečera, jak stálo na pozvánce, což divákům, hostům ceremoniálu dalo ve svázané etiketě nebývalý prostor ke kreativnímu stylingu. Někteří tuto výzvu skvěle zúročili, jiní ji, zdálo se, ignorovali a další v outfitu i coby úspěšní designéři zcela selhali. Jejich plusem budiž, že svou bohémskou, glamour notě a leckdy i módě, vkusu vůbec, odporující polohu nezapřeli. To tak bývá všude. Ani na poli designu leckdy neplatí, že jedna a jedna jsou dvě.
Nejlepší designér v kategorii móda a Grand designérka roku 2015, oděvní výtvarnice vyučující na UMPRUM, doc. Liběna Rochová ale svým modelem designérům chybějící body notně zvedla a zvedly je i dámy, jež její kreace oblékly: ředitelka Designbloku a Cen Czech Grand Design Jana Zielinski, generální ředitelka mocného mediálního domu CNC, ceněná manažerka Libuše Šmuclerová plus tvář kolekcí Rochové, blogerka Ina Tina.
Herečka Aňa Geislerová v róbě z řady Silverline, již návrhářka Ivana Mentlová stvořila pro zn. Pietro Filipi, zase dala na vědomí, že spolupráce designérů s výrobci začíná mít čím dál větší úroveň. A samozřejmě tu byly i chybné volby, ignorace dress code, zkrátka přešlapy. Patřily k nim i hvězdy StarDance Marie Doležalová a tanečník Marek Zelinka, kteří spolu působili dost bizarně.
Liběna Rochová a Jana Zielinski
Grand designérka roku 2015, první dámou módy právem nazývaná doc. Rochová si na událost navrhla oblečení i střevíčky. Oděv měl podobu přiléhavých, linii ramen odhalujících šatů ke kolenům s dlouhým úzkým rukávem. Pro šedou eminenci českého designu, Janu Zielinski, hodlala navrhnout róbu z korálově rudých pajetek jako vzpomínku na božskou Anitu Ekberg ze slavného filmu Dolce Vita, ale nakonec zůstalo jen u originálního torza s vlečkou.
1
Teritorium jedinečnosti
Jana Zielinski
- Zepředu torzo flitrové toalety s vlečkou
- Erotická nadsázka dráždivého skeletu ňader
- Decentní vlna versus oslnivé flitry
- Zezadu originální variace na pánský oblek
- Široké nohavice do konceptu dvou stylů v jednom modelu zapadají.
Aňa Geislerová
Oblíbená, renesančně talentovaná herečka, jež patří spolu s Danielou Peštovou a kolegyní Terezou Voříškovou k známým tvářím Designbloku, je zkušená společenská harcovnice, která ctí etiketu a má cit pro styling. Tentokrát zvolila pro téma glamour decentní, ve společnosti v několika variantách dosti viděnou řízu z kolekce Silverline, již pro konfekci Pietro Filipi, pro kterou svého času Aňa jako návrhářka také pracovala, vytvořila Ivana Mentlová.
1
Decentní podání
Eliška Kaplický
Do seznamu ceny předávajících osobností patřila i zastupitelka hlavního města Prahy Kaplický, která občas s vytříbeností vkusu, oním neuchopitelným citem pro věc bojuje. Ale s požadavkem dát to glamour se touto pajetkovou kreací z dílny Jiřího Kalfaře vyrovnala se ctí a jistou nadsázkou. Rudá brunetě sluší, o platformě střevíčků můžeme licitovat, ale sandálky byly lepší volbou než uzavřené střevíčky. Každopádně tato dáma mohla na pódiu zůstat jako součást jevištní výpravy.
2
Las Vegas hodná blýskavost
Libuše Šmuclerová
Do linie jemného soudku situované pouzdro s nenápadnou kaskádou šatových dílů. Na něm spodní siluetu ctící a zároveň se sama elegantně prosazující slupka z transparentního voálu. Krátké rukávky a efektně vyztužený okraj sukně. Trefně zvolená, s modelem ladící pompadurka na řetízku. Na hrdle téma černé dodržující monumentální náhrdelník od Zorya z kolekce Virus. Doplňky citlivě doprovozená kreace Liběny Rochové byla dalším uměleckým módním počinem galavečera.
1
Oděv jako artefakt
Ina Tina
Jedna z prvních českých blogerek se do povědomí širší veřejnosti zapsala díky týdnům módy Mercedes-Benz Prague Fashion Week, kde svými kreacemi, vizáží, zkrátka image zaujala. Zaujala i Liběnu Rochovou, jež si ji namísto komerčně půvabné modelky zvolila za tvář ateliérové tvorby. Ina nemohla na večeru Cen Czech Grand Design chybět a měla s členěním plochy pracující róbu z papíru, na níž paní Liběna úzká ramínka Iny nepotlačila, ale naopak jejích útlost velkorysým střihem zdůraznila.
1
Rapsodie v pruzích
Marie Doležalová a Marek Zelinka
Herečka, jež svůj blog Kafe a cigárko proslavila i v knižní podobě, předávala s přítelem a také tanečním partnerem z úspěšné soutěže StarDance jednu z cen. Předtím zatančili valčík a on požadavek glamour vyřešil oblekem s jemnými puntíky s motýlkem, na němž se vzor opakoval ve výraznějším podání. Ona oblékla šatičky s výrazným, obrazce kaleidoskopu připomínajícím vzorem, jež galavečeru příliš neodpovídaly. Zejména v doprovodu malé, leč sportovně vyznívající kabelky a černých silonek.
3
Nesourodost v páru