Limitované edice pro kolos H&M jsou puncované slavnými jmény a značkami jako např. Madonna, Kylie Minoque, Cavalli, Lavin. Každou sezónu jsou netrpělivě očekávané a jejich fotky obletí blogspoty na celé planetě od západu na východ a zase zpět. Tisíce teenagerů, blogerů a rádoby módních expertů nadrženě stojí před tři sta pobočkami H&M na světě s touhou urvat nějaký cenově dostupný kousek - další ikonickou věc do svého šatníku. Aniž by si uvědomovali, že to, co dělají, zhusta nemá s módou ani vytříbeným životním stylem pranic společného. Na rozdíl od snobismu. Snobismu alternativy.

Prodejné holky berou cokoli

Vzpomínaná podzimní edice od Versace se klasikům v mnoha ohledech musela zdát lacině provokativní, i když určité modely i u nich ve své jednobarevnosti a uměřenosti zřejmě obstály. Nicméně atak cvoků, signálních barev, palem a západu růžového slunce v rozkroku made in Versace byl stravitelný jen v malých dávkách a jen pro vyvolené, pouťové atrakce milující jedince.

Letošní edice Marni pro H&M je zcela jiná káva. Tady jde o esenci tzv. antimódy. Dnes již vyčpělý a poněkud trapný protest proti dobrému s establishmentem spojovaného vkusu, který začal v šedesátých letech hnutím hippies, pokračoval éru punk. Salónní revolta Marni pro H&M nepřináší nic nového.

Opisuje z minulosti, staví na provokaci bez konceptu a jakékoli přídavné hodnoty. Programově slučuje neslučitelné. I když samostatné věci jako solitéry zajímavé jsou. Herečky Issová, Plodková, Voříšková, Schneiderová, ale v edici Marni pro H&M ony solitéry, jimiž by vyšperkovaly svůj styl, nehledaly. Ony posloužily jako reklamní věšáky programového nevkusu. Tento fakt je o to pikantnější, že Issová, Plodková i Schneiderová na jiné společenské akce (příkladem budiž rudý koberec Karlovarského filmového festivalu) exhibují ve vysoce elegantních modelech slovutných značek, pro nějž je noblesa zásadní.

V obou případech dělají tvář jistému módnímu stylu, který je naprosto rozporuplný. A to je špatně. Jana Plodková, která poprvé a naposled zazářila ve snímku Protektor, se stejnou samozřejmostí vynáší elitní zn. Prada i její filozofii totálně popírající řadu Marni pro H&M. Tomu říkám panika. Tady nejde o demokracii, ale nedostatek názoru. Vládne v politice, vládne v módě. Asi tak nějak...

Fotogalerie
5 fotografií