Těžko říci, proč Diana až v sedmadvaceti dělá první kalendář, když řada jiných královen krásy, podstatně horších modelek, už takovou příležitost (leckdy několikrát) dostala.

Možná byla příčinou image Kobzanové, která k oblíbeným tvářím showbyznysu příliš nepatří. Na začátku své kariéry se totiž u veřejnosti zapsala jako večírková hvězda rozvracející úspěšným borcům manželství. A moralisty jistě notně degustovala i akty v pornografickém plátku Leo, kvůli nimž jako Miss dokonce skončila před soudem.

Tahle éra Kobzanové ale patří minulosti. Diana se na party objevuje sporadicky a většinou v doprovodu svého psa. Na rádiu Frekvence 1 má od pondělí do pátku vlastní, na live style zaměřenou talk show. Divoká kočka se zkrátka zklidnila. A nyní, při tvorbě kalendáře opět vystrčila drápky, jež smočila v prasečí krvi, trusu slepic na dvorku. Obrousila je o omítku drsné vesnické romantiky a zaneřádila humusem laciných, na kontrastech postavených efektů.

Kýčem proti kýči

Připravovaný charitativní kalendář má mimochodem se zaměstnavatelem Kobzanové, rádiem Frekvence 1 silnou souvislost. Bude se totiž na jeho webových stránkách exkluzivně prodávat. Z vyjádření vyplývá, že Diana měla na projekt značný vliv: „Oslovila jsem tým kreativních lidí, s nimiž se mi dobře pracuje. Vzhledem k tomu, že ode mě všichni čekají něco kontroverzního, vymysleli jsme koncept, který rozhodně nikoho nebude nudit, a věříme, že zaujme.“.

Za kreativní parťáky si Diana zvolila stylistu Filipa Vaňka, producenta Láďu Nováka a hlavně fotografa Vladimíra Štrosse, na němž výtvarné sdělení stojí a padá zároveň. Štross je zkušený harcovník módní fotografie, který v devadesátých letech zazářil. Na kontě má spoustu kalendářů, včetně dílek se Simonou Krainovou, Petrou Faltýnovou. Také skvělé snímky Báry Basikové, Dagmar Havlové nebo bývalé životní partnerky, herečky Markéty Hrubešové.

Bohužel Štrosovi v posledních letech náboj invence mizí. On navíc vždycky spíš tíhnul k profesionální líbivosti. Ke klišé. Pakt s Kobzanovou, která chtěla glamour záběry západu slunce nad horizontem moře, smyslné křivky v africké buši nahradit jatkami na českém dvorku, nebyl zdařilý.

Štross je schopen fotit tzv. vysokou módu v chudinských čtvrtích Kuby, ale porážku prasete prodat neumí. Na to je příliš povrchní. A to samé platí pro další zúčastněné kreativce. V čele s Kobzanovou. Fakt, že je holka z vesnice, nestačí. Výsledkem je – alespoň jak pilotní snímky napovídají – kýč. Navíc stylově rozporuplný, ve své kategorii laciný.

Erotika nad neckami s čuníkem

Punčocháče s příliš velkou sítí, černé pouzdro minišatů, velký make-up a lascivní výraz nad spařovaným prasetem. Dekadentně temným nehtům konkurující zkrvavený čumák poraženého zvířete. Diana v nudné večerní róbě před kupkami slámy na poli. Nebo pózující v Havaje hodných plavkách mezi akčními muži, jež nebohého vepře skolili... Aranžmá hodné rozverných snímků rodinného alba. Smutně absurdní vesnička má středisková ve službách neumětelské snahy o provokaci a sex-appeal.

Chápu Dianin odpor proti kalendářům, těžících z atmosféry exotických destinací, prostředí historických zámků či luxusních hotelů. Oceňuji, že sáhla k prasečí zabijačce. Hájenému rituálu národa. Bohužel zůstalo u nápadu, jenž zazdil stylista i fotograf. Přitom by se na tohle téma dalo vytřískat dobré emoční dílo. Bez kontrastu rádoby efektních, v prostředí absurdních šantánových kreací.

Nechci srovnávat porážku vepře s problémy doby, na jaké v devadesátých letech v reklamách pro United Colors of Benetton kontroverzní formou upozornili tvůrci Tibor Kalman či Olivier Toscani. Ani nemůžu porovnávat Štrosse s prestižním umělcem a punkovým vyvrhelem Terry Richardsonem, který vnesl do módní fotografie porno estetiku 70. let. Syrovost, konfrontaci a agresivní styl. Stejně tak Kobzanovou měřit s Lady GaGa, kterou Richardson nedávno na titul magazínu Vogue vyfotil. Nicméně, když se Diana a spol. pouští do revolty, musí na ni – alespoň v základu – mít. A to se nestalo.

Kobzanová nezažila zabijačku poprvé. Je to holka z vesnice, tak už si ruce v krvi máchala.
Autor: Foto pro Blesk – Vladimír Štross, Nikola Štrossová, Vasil Stanko

Okatá síť punčoch, zbytečně krátké mini a surrealistický vepř v neckách s krvavým rypákem. Na jeden záběr příliš zbytečných navzájem se potírajících efektů.

S Kobzanovou zapózovali i řezníci se dvěma půlkami pašíka Karla. Kalenář, který modelka nafotila díky spolupráci se stylistou Filipem Vaňkem, fotografem Vladimírem Štrossem a producentem Ladislavem Novákem, si prý doma určitě pověsí...
Autor: Vladimír Štross, Nikola Štrossová, Vasil Stanko

Diana v křiklavých plavkách, levných krajkových rukavicích a příčeskem opatřeném, ordinérně působícím účesu. Černé lodičky mezi bagančaty akčních řezníků. Na dotvoření atmosféry hliněné slepice, ošatky s velikonočními vejci a dýně… Jeden by zaplakal.

„Bylo to fajn i za tu cenu, že si všichni budeme vyklepávat celý příští týden slámu i ze spodního prádla a umývat holínky od ledasčeho,“ smála se Kobzanová.
Autor: Foto pro Blesk – Vladimír Štross, Nikola Štrossová, Vasil Stanko

Hora svezeného sena. Nejspíš na podestýlku nebo krmnou řezanku. Diana v kobaltové večerní toaletě, která neurazí ani nenadchne a v celku působí dosti asexuálně. Připravené luxy  - seno zřejmě bude létat vzduchem. Kde je ale esprit, erotika a myšlenka sdělení? Další výkřik do prázdna.