Novinka se má týkat primárně tvůrců, kteří videa publikují za účelem zisku na internetových platformách typu YouTube, Tik- Tok, Facebook či Instagram. Jejich obsah nebyl dosud právně regulován. „Směrnice o audiovizuálních mediálních službách nastavuje standardy ochrany dětských uživatelů před rizikovými obsahy, stanovuje pravidla závazná pro šíření obchodních sdělení,“ uvedl předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Václav Mencl.
Autoři budou pod tlakem
Pro autory znamená směrnice velkou změnu, neboť RRTV bude moci kdykoli provést kontrolu jejich obsahu, případně si na ně může kdokoli u Rady stěžovat. Na jednu stranu půjde o větší dozor nad obsahem, který konzumují hlavně mladší generace, na druhou stranu... „Může to být i bič proti svobodně tvořícím autorům, kterým můžou hrozit pokuty a soudní popotahování. Stejná povinnost platí už od loňského roku na Slovensku, kde ale ještě navíc evidenci u tamní vysílací rady zpoplatnili,“ řekl Potůček.
Kdo všechno?
Povinnou registraci ukládá tato evropská audiovizuální směrnice autorům obsahu, kteří jím vydělávají, informují, baví a oslovují širokou veřejnost, a tvůrce je podnikatelem se sídlem v ČR. „Podmínky musí být splněny všechny najednou,“ dodal Petr Bartoš, vedoucí Úřadu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Podle mediálního experta Jana Potůčka je ale definice směrnice vágní a mohla by se týkat klidně i desítek tisíc lidí. „V podstatě by se měl evidovat každý, kdo má kanál na YouTube, Instagramu nebo jiné sociální síti a pravidelně ho plní videi, která jsou rozdělena do nějakých rubrik,“ řekl Potůček.
Co na to ti, kterých se to týká?
Martina Pártlová(45)
„No co se dá dělat... Tak se zaregistrujeme, když je to nařízení. A pokud by to prospělo a nesměly by se propagovat energetické drinky nebo herní portály, tak to vlastně bude jedině dobře.“
Nikol Leitgeb (38)
„Vím o tom už asi měsíc. Samozřejmě se podle toho snažím zařídit.“
Jonáš Čumrik alias Johny Machette (31)
„Naprosto skvělá věc. Tohle pro spoustu influsrand bude čára přes rozpočet a dost možná to pomůže zlepšit označovaní reklam atd.“
Agáta Hanychová: Manžel pro mě dárek našel na poli. Matyáš Janíček, Daniel Kristl