Poprvé ho přepadli v tehdejším bytě v Karlíně. „Sedl si tam chlap, dodnes pořádně nevím, jak vypadal. A ten mě trénoval v tom, jak se mám chovat venku,“ zavzpomínal kameraman, který zemřel tuto sobotu po dlouhé nemoci v umělém spánku.

A bylo ještě hůř! Kameramana dokonce po čase odvezli do neblaze proslulé Bartolomějské ulice, kde po něm chtěli podepsat spolupráci. Když odmítl, na tři roky mu zakázali točit! Přišel tak třeba i o kultovní pohádku Tři oříšky pro Popelku! Nejhorší psychický teror přišel ale až v roce 1983, když si ho Forman, který už v té době žil jako emigrant v USA, vybral pro natáčení velkofilmu Amadeus.

Pod dohledem

Filmaře v Praze sledovali na každém kroku. „Před barákem stálo auto a rodiče pátrali, co to je. Odposlouchávali každé slovo, hlavně když u nás byl Forman, což bylo poměrně často,“ prozradil po letech kameramanův syn David Ondříček (45).

Polovinu štábu navíc tvořili esenbáci, kteří vesměs dělali filmařům šoféry. „A ti podávali zprávy dříve nám než svým nadřízeným. Zinkasovali pár dolarů od Formana, podali zprávu a pak teprve šli za svými šéfy,“ prozradil v dokumentu 13. komnata na ČT výtvarník Theodor Pištěk, který pro film zase navrhoval kostýmy.

Točil Amadea a StB měl v patách

Ondříček byl u zrodu Amadea jako mezi mlýnskými kameny. Z jedné strany tlak StB a obstrukce režimu, z druhé zodpovědnost za obrazovou stránku filmu s rozpočtem 18 milionů dolarů! „Vůbec jsem si třeba nemohl ověřit, jak bude obraz ve výsledku vypadat. Točil jsem skoro naslepo! Bylo mi z toho strašně, nemohl jsem spát. Kdyby to nevyšlo, bylo by to na oběšení,“ vzpomínal Ondříček na vznik svého životního díla.

Porce stresu tak odskákal na zdraví.  „Ranila mě mrtvice na půl huby!“ přiznal Ondříček po letech. Hned po ošetření v nemocnici se ale vrátil na plac i přesto, že nemohl mluvit a celé tři týdny kolegům psal jen vzkazy na papírky. „Málokdo to věděl. Mirek tím nechtěl zatěžovat okolí a pral se s tím sám,“ ocenil Forman.

Fotogalerie
10 fotografií