Krym na suchu?! Kvůli kritickému nedostatku paliv zavírají benzinky, lidé nedostanou mzdy
Už měsíc a půl se okupovaný Krym potýká s kritickým nedostatkem paliva. Úřady se to napřed snažily vysvětlit náporem turistů, po začátku školního roku se však krize ještě zhoršuje. Těžko už ruské orgány mohou zapírat, že ukrajinské údery na ropné rafinerie i logistické trasy mají vážný dopad.
„Stalo se to, čeho se Krymčané obávali. Čerpací stanice nemají benzín a mnoho z nich se úplně zavírá, aby se vyhnuly vyplácení mzdy zaměstnancům. Nedostatek benzínu zasáhl jak obyčejné Krymčany, tak i podniky,“ řekl serveru Krym.Realii místní aktivista (kvůli okupaci se musí vyjadřovat anonymně).
Akorát veřejné podniky dostávají poukázky na palivo pro zajišťování základních potřeb. Soukromé firmy čelí vážným problémům a trpí ztrátami. Hromadná doprava nestíhá, minibusy (maršrutky) ve městech jsou přeplněné.
Nejdřív se začalo nedostávat 95oktanového paliva (odpovídá českému Naturalu 95), někteří řidiči si tak mohli poškodit motory méně kvalitním 92oktanovým. Nakonec vyschly i zásoby prémiových benzinů. Jen s naftou to bývá lepší.
V září ruské úřady na Krymu požádaly lidi, aby „situaci nezhoršovali umělou poptávkou“ a nenakupovali palivo do zásoby v kanystrech. „Zdroje z krymských vládních agentur spojených s hnutím OTPOR uvádějí, že neoficiálně je tankování určeno především pro okupanty. Vyskytly se případy, kdy vojáci zabavovali palivo civilistům,“ hlásí krymské partyzánské hnutí Ateš.
„Přerušení dodávek paliva na Krymu bylo způsobeno poklesem produkce ruských ropných rafinérií,“ ohlásila koncem září okupační hlava Krymu Sergej Aksjonov.
„Jsou přijímána všechna nezbytná opatření. Během dvou dnů se plánuje zajistit čerpací stanice potřebným množstvím benzínu značky AI-95. Během dvou týdnů bude vyřešena otázka dostupnosti benzínu značky AI-92. Jsem v přímém kontaktu s federálními službami. Žádám obyvatele Krymu a hosty Republiky Krym, aby měli trpělivost,“ dodal Aksjonov na telegramu.
Ruské úřady příliš nezmiňují klíčovou příčinu – ukrajinské dronové útoky na ropné rafinerie. Podle The Financial Times bylo od začátku srpna zasaženo 16 z 38 ruských rafinerií, některé z nich opakovaně.
„Situace s ropnými produkty na poloostrově se vyostřuje. Navzdory skončení aktivní fáze letní sezóny a odjezdu rekreantů se nedostatek paliv, zejména benzínu, jen zhoršuje. Vláda Krymu a Sevastopolu opakovaně hovořila o stabilitě a dostupnosti zásob na území, ale bohužel opět nenaplnila očekávání občanů,“ kritizoval úřady Anatolij Curkin, předseda Asociace nákladních dopravců Krymu a dřívější ministr dopravy krymské okupační vlády.
On se „útoky nepřátel“ nezdráhal uvést jako přinejmenším jednu z příčin – a to jak na rafinerie, tak na trasy, po nichž se z Ruska na Krym benzin dováží. „Logistické trasy dodávek, které byly dříve vybrány pro dodávky pohonných hmot a maziv, se ukázaly jako neaktuální a vystavené velkým rizikům. Majitelé sítí čerpacích stanic neoptimalizovali logistické trasy a nehledali alternativní cesty,“ napsal Curkin na telegramu.
Černý trh i krádeže z aut
Trasy ukrajinské rozvědky pozorně sledují. Dřív byl zákaz převážet pohonné hmoty po Kerčském mostě, který Ukrajinci už několikrát různými způsoby zasáhli – a jednou tím i zapálili několik cisternových vagonů. „Informace se stále ověřují, ale podle dostupných údajů Rusko využívá most k dodávce paliva kvůli omezením na železničních trasách, které se po několika incidentech staly nepoužitelnými,“ řekl 25. září v ukrajinském televizním zpravodajství Dmitrij Pletenčuk, mluvčí ukrajinského námořnictva.
„Palivová krize v Rusku se dále prohlubuje, benzín se na černém trhu prodává za výrazně zvýšené ceny přímo z náklaďáků, zatímco vláda vydává přídělové lístky,“ tweetuje komentátor zvaný Jay in Kyiv video údajně z Krymu, kterak přečerpávají benzin z velké nádrže do kanystrů. A přidává další klip ilustrující, že se rovněž rozmáhají krádeže benzinu z aut.
As Russia's fuel crisis continues to spiral, an epidemic of gasoline thefts is sweeping across the entirety of Putin's hellscape.
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) September 30, 2025
Russians wanted the 1990's and prison culture, so they'll have it.
Yalta, temporarily Russian occupied Crimea. pic.twitter.com/k4LQsApM2o
Pohonných hmot se nedostává v různých regionech Ruska – jak v Rostovské oblasti sousedící s Ukrajinou, tak i na Dálném východě, kam ukrajinské drony nedosáhnou. „Rusové jsou schopní palivo převážet do oblastí, kde je nedostatek velký,“ popsal pro Blesk Zprávy Karel Svoboda, který se na Institutu mezinárodních studií Fakulty sociálních věd Karlovy univerzity specializuje na ruskou ekonomiku. „Dávají si sakra dobrý pozor, aby se to nedělo v Moskvě. Jestli budou protesty někde daleko na Sibiři, to nikoho moc nezajímá.“
Dalším faktorem jsou vyšší ceny benzinu v okolních zemích. „Sice platí zákaz vývozu, ale vždycky najdou způsob, jak ho vyvézt. Nejsme to jenom my, kdo obchází sankce a zákazy, i oni si sami obcházejí ty své,“ dodal Svoboda.
Rusko je sice světovým vývozcem ropy, benzin však hodlá paradoxně dovážet. V úterý orgány Eurasijského ekonomického svazu (sdružuje Rusko s Běloruskem, Kazachstánem, Kyrgyzstánem a Arménií) ohlásila dočasné zrušení dovozních cel na pohonné hmoty, uvedla agentura Interfax. I dosud ale cla byla nízká, 5 %.