Psychologické triky v restauracích: Jak jim nenaletět a zbytečně neutrácet?

Autor: vja - 
4. srpna 2025
05:00

Když po příjemném večeru stráveném v restauraci dostanete účet, ze kterého máte pocit, že vás majitelé gastronomického podniku oškubali, není to úplně příjemný pocit. Plátek New York Post přinesl krátký výčet fíglů, kterými se restaurace své zákazníky snaží přimět utratit více, než původně zamýšleli.

Mnoho restaurací používá lstivé taktiky, aby ze strávníků dostali alespoň o pár korun více. Pokud jste obvykle rozhodný člověk, ale jakmile otevřete jídelní lístek v restauraci, nemůžete se za nic na světě rozhodnout, co si objednat, má to psychologický důvod.

„Většina lidí se rozhodne, co si objedná, za méně než 90 sekund,“ uvedl Fred Harrington, generální ředitel společnosti Proxy Coupons. „Žádná cena, žádný problém“ – tohle si možná někteří hosté pomyslí, když na jídelním lístku zcela chybí cenovky. Některé restaurace, zejména ty luxusnější, záměrně ceny neuvádějí (a pokud ano, bývají mnohdy skryté na nečekaném místě).

„Cílem restaurací je, aby zákazníci vnímali jídlo jako prioritu a cenu až na druhém místě,“ řekl pro Delish lektor USC Dr. Jason Buhle. „Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je uvádět jídlo jako první a cenu až jako druhou,“ upozornil.

Dalším lstivým trikem, jak přimět zákazníky k vysokým útratám, je stanovit extrémně vysokou cenu za jednu položku, aby vše ostatní v porovnání s ní vypadalo levněji. „Říká se tomu ukotvení a je to neuvěřitelně účinné,“ řekl Harrington.

Četli jste někdy jídelní lístek a pomysleli si: „Páni, to zní lahodně?“ I to má svůj důvod. „Čím popisnější je název, tím větší hodnotu mu lidé přisuzují. Nejde o to, co je na talíři, ale o to, jak to zní,“ pokračoval Harrington. Kromě pokrmů s honosně znějícími názvy se restaurace snaží vzbudit pozornost i skrze nostalgii.

„Pečlivě formulovaný popis může téměř každému pokrmu dodat emocionální náboj, kterému je těžké odolat. Hosté, buďte opatrní – ten lákavý kousek „babiččina jablečného koláče“, který se chystáte objednat, pravděpodobně už měsíce leží v průmyslové mrazničce,“ vysvětluje globální poradenská společnost pro restaurace Aaron Allen & Associates.

Dalším rafinovaným trikem, na který je třeba dávat pozor, je plná sklenice na spropitné umístěná u pokladny. Tvůrkyně internetového obsahu Basia, známá na TikToku jako @everupmarketing, zveřejnila video, ve kterém vysvětluje, že zaměstnanci restaurací často vkládají peníze do sklenice na spropitné, aby tak vyvinuli tlak na zákazníky, aby do ní také přispěli.

Nečekaným faktorem, který může ovlivnit chování zákazníků, je i hudba, která v zařízení hraje. „Když je v restauraci klid, pouštějí pomalejší hudbu, a když je plno, pouštějí rychlejší hudbu. Pomalé tempo vás přiměje zůstat déle. Rychlé tempo vás přiměje najíst se a odejít,“ dodala Basia.

Video  Jaké jídlo mají Češi v restauracích nejradši? Některé odpovědi vás překvapí!  - Videoredakce ženských titulů
Video se připravuje ...

Věra Dobešová ( 4. srpna 2025 07:37 )

Někdy zajdeme na oběd, česká kuchyně, vietnamská. Kde nám nechutná jídlo, tam už nikdy nejdeme.
Číšníci čekají na spropitné.

dr.x.crement ( 4. srpna 2025 06:51 )

Dám si svoji oblíbenou polévku a jdu,abych neza­vazel­....­....­....­....­....­....­....­... 👍 👍 👍

Zobrazit celou diskusi