Projekt modernizace železniční trati Praha – letiště – Kladno dělá vrásky na čele některým obyvatelům Liboce a Ruzyně. Nesouhlasí se současně navrhovanou podobou projektu a požadují, aby trať vedla pod zemí. Nespokojili se ani s úpravami, které Správa železnic na základě jejich podnětů v projektu provedla.

Sousedé, kteří mají k projektu výhrady, se sdružují ve Spolku pro ochranu Liboce. Místním především vadí, že projekt počítá se vznikem betonového koridoru, který má místo protnout. Jednak jim vadí, že se v místech, kde trať povede, zhorší prostupnost, ale také se obávají, že podchody pod tratí budou přitahovat sociálně patologické jevy a velké betonové plochy budou vhozenou rukavicí pro sprejery. Pro ilustraci svých obav dokonce i upravili vizualizace Správy železnic tak, aby odpovídaly tomu, čeho se místní obávají.

Spolek pro rozvoj Liboce ilustruje, jak by podle nich původní návrh dopadl
Autor: Facebook: Spolek pro rozvoj Liboce

Správa železnic se tedy jala projekt přepracovat. Betonové zdi by měly nahradit zelené klimatické stěny. „Místo betonových protihlukových stěn jsou zde nově navrženy zelené klimatické stěny, tvořené zeminou a porostlé rostlinami. Přirozeně zapadnou do okolního prostředí, navíc se na nich nemůže objevit graffiti. Hluku od projíždějících vlaků přitom zabrání stejně tak dobře. S touto formou protihlukových opatření jsou navíc velmi dobré zkušenosti ze zahraničí,“ uvedla pro Blesk mluvčí Správy železnic Nela Friebová

Dva podchody navíc

I nad prostupností místa podle mluvčí Správa železnic zapracovala, oproti původnímu návrhu přibyla dvě místa, kde bude možné trať křížit. „Bezpečnosti provozu navíc pomůže to, že v uvedeném úseku již nebudou žádné přejezdy – nahradí je podjezdy, respektive podchody,“ podotýká Friebová.

Navrhované změny však podle předsedy Spolku pro rozvoj Liboce nejsou uspokojivé. Poté, co Správa železnic místním obyvatelům představila přepracovaný projekt, uvedl předseda Michal papež pro deník Právo, že nevěří, že navrhované změny vyřeší jejich problém. „Podchody, byť sebeširší, sebevyšší, nezabrání vandalství, bezdomovectví. Lokalita se zneprůjezdní, bude odříznuta od Evropské. Nevěříme, že navrhované změny vyřeší náš problém,“ řekl Papež deníku. Dále trvají na tom, že trať má vést pod zemí, jako v úseku z Dejvic na Nádraží Veleslavín.

Podle Správy železnic však zahloubení tratě není cesta. Projekt by se nesmyslně prodražil a projekt by vrátil o 10-15 let zpátky. „Jak vyplývá i z názoru Ministerstva dopravy, které posuzuje ekonomickou povahu velkých projektů, vynaložené náklady by v případě zahloubení tratě byly zcela neadekvátní. Došlo by k navýšení ceny zhruba o deset miliard korun. Projekt by navíc musel zcela od začátku projít novým procesem EIA, to by znamenalo zbrzdění celé stavby o deset či patnáct let. A to v okamžiku, kdy na celé řadě dalších úseků trati Praha – letiště – Kladno jsme v pokročilé fázi přípravy, již stavíme, či máme hotovo,“ řekla Blesku mluvčí.

Fotogalerie
5 fotografií