Za neštěstí v Hustopečích nad Bečvou mohla vysoká rychlost: Hasiči stále zasahují, obávají se výbuchu

Autor: ČTK - 
6. března 2025
18:37

Nákladní vlak s toxickým benzenem vjel před pátečním vykolejením v Hustopečích nad Bečvou do stanice více než dvojnásobnou rychlostí, než je povoleno. Mohl vjet rychlostí nejvýše 40 kilometrů za hodinu, skutečná rychlost vlaku byla kolem 95 kilometrů. Ve čtvrtek o tom informoval generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Na místě stále zasahují hasiči. Zásah je podle nich velmi nebezpečný kvůli riziku dalších požárů a výbuchu.

„Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě,“ upozornil Kučera. Vlak převážel v 17 vagonech přes tisíc tun jedovatého benzenu, 15 vagonů po vykolejení zachvátil požár.

Při průjezdu návěstidlem a kolejovou výhybkou poblíž budovy železniční stanice v Hustopečích nad Bečvou se odpojila lokomotiva od zbytku soupravy. „Vjezdové návěstidlo železniční stanice přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do železniční stanice rychlostí nejvýše 40 kilometrů v hodině. Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 kilometru za hodinu, do výhybek vjel rychlostí 94,8 kilometru za hodinu a v nich vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 procent vyšší, než byla dovolena,“ uvedl Kučera.

Přepravu cisteren s benzenem z chemičky Deza Valašské Meziříčí zajišťovala Ostravská dopravní společnost - Cargo, která ve čtvrtek v reakci na závěry Drážní inspekce uvedla, že strojvedoucí byl zkušený, odborně vyškolený a měl dlouholetou praxi. „Vyšetřování stále probíhá, a proto je nezbytné k celé situaci přistupovat s maximální objektivitou a pečlivostí. V této fázi nelze definitivně vyloučit ani další možné příčiny včetně technické závady či jiných okolností, které mohly k nehodě přispět,“ uvedla za společnost Petra Jamrichová.

Extrémně nebezpečný zásah

Pod neustálou hrozbou výbuchu a požáru už takřka týden dnem i nocí pracují hasiči, kteří se s následky nehody potýkají. Hasiči zásah hodnotí jako extrémně nebezpečný, protože stále není zažehnáno riziko dalšího požáru. „Benzen je z pohledu hasiče jedna z nejhorších látek, která může hořet. Je totiž nejen mimořádně hořlavá, ale i toxická,“ řekl ve čtvrtek velitel jednotky hasičů Správy železnic z Přerova Ondřej Kovacs, jehož podřízení z ohořelých cisteren benzen opatrně přečerpávají.

V pátek minulý týden u hořícího vlaku s benzenem zasahovalo až 180 hasičů. Kvůli riziku exploze zatím nebyla oznámena likvidace ani lokalizace požáru. Benzen se vyznačuje vysokou toxicitou, takže hasiči musí při jeho přečerpávání pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla, jelikož pracují s nebezpečnou hořlavinou. „Už při příjezdu první posádky šlehaly plameny desítky metrů vysoko a bylo zřejmé, že půjde o extrémně složitý zásah. Za svoji kariéru nic takového nepamatuju,“ uvedl Kovacs.

Benzen ve směsi s hasební vodou a v kombinaci s nízkými teplotami tuhne, což podle Kovacse znemožňuje jeho čerpání. Kvůli tomu i týden po nehodě některé vykolejené cisterny zůstávají stále na místě. Po opatrném přečerpání benzenu a odvětrání prázdných cisteren budou muset hasiči celý prostor připravit tak, aby bylo možné bezpečně odstranit vraky železničních vagónů.

V Hustopečích je nyní do prací nasazeno denně 110 hasičů, v době havárie v pátek minulý týden operovalo na místě až 180 hasičů. Ke snížení výbušné koncentrace posledních zbytků benzenu uvnitř vagonů a v bezprostředním okolí, ale i k hrubé očistě 12 cisteren, ve čtvrtek hasičům poslouží lokomotiva s parním generátorem. Jak dlouho práce potrvají, než se bude moci s poškozenými cisternami manipulovat, zatím nelze odhadnout.

Video  Požár vlaku v Hustopečích nad Bečvou  - Čtenář Blesku
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání