K rekonstrukci budovy Staroměstské radnice Národní památkový ústav v roce 2016 uvedl: „Navrženo je zhotovení nové desky v přesném rozměru originálu od Mánesa a vyhotovení nové kopie malby.“ Jenže loni zesnulý Jirčík si dílo upravil po svém. Chtěl zřejmě do dějin vstoupit jako Mánes, který některé postavy kalendária namaloval podle svých současníků. Na měsíci lednu například v postavě starce lze na originálu poznat biologa Jana Evangelistu Purkyně.

Restaurátor zase myslel na ty své. „Jirčík namaloval na kalendárium obličeje přátel, např. spisovatelky Kateřiny Tučkové. Obdivovatelé orloje nemají šanci poznat rozdíl,“ napsal na sítí X v době, když se průšvih provalil, režisér Jan Hřebejk, který s novou podobou problém neměl. Památkáři ale ano. Na novém díle za 1 200 000 Kč nyní pracují restaurátoři Akademie výtvarných umění a specialisté Vysoké školy chemicko-technologické. 

Stanovisko pražského magistrátu týkající se nové kalendářní desky zveřejnil na svých stránkách Klub za Starou Prahu. Z něj vyplývá, že nyní probíhá „sběr a studium dostupných podkladů pro vytvoření nové kopie desky“. „Po vyhodnocení a získání relevantních výsledků průzkumů bude následovat samotná tvorba kopie kalendářní desky. Její realizace je plánována na cca 24 měsíců. Předpokládané osazení nové kopie kalendářní desky pražského orloje Staroměstské radnice v Praze připadá na přelom let 2026 a 2027,“ cituje klub stanovisko.

Co vadilo?

Mánesovo kalendárium z roku 1865 zobrazuje alegorie měsíců s venkovskou tematikou a znamení zvěrokruhu. Změněné postavy a výjevy na kopii objevil člen Klubu za Starou Prahu Milan Patka. „Mánesův umělecký záměr kopie mění i významově, například když kvůli mrazu šátkem zahalenou tvář sběračky klestí měsíce února nahradila nezahalená usmívající se žena s náušnicí,“ uvedl. Podobně kopie zaměnila dívku za šedivou stařenu, vodnářku s rozpuštěnými vlasy za snědého jinocha a mladíka na lednovém výjevu za ženu středního věku.

Fotogalerie
26 fotografií