Komise v dubnu uvedla, že americký podnik ve výsledcích internetového vyhledávání systematicky zvýhodňuje vlastní produkt umožňující srovnávání nákupních nabídek, známý jako Google Shopping. Google však tvrdí, že jeho služba přináší výhody spotřebitelům i podnikům, aniž by nezákonně deformovala trh. Komise začala Google vyšetřovat poté, co si na jeho praktiky stěžovaly konkurenční platformy pro cenové srovnávání zboží, píše server BBC.

Google uvedl, že v rámci oficiální reakce na obvinění předložil Evropské komisi materiál o zhruba 150 stranách, který obsahuje analýzy podporující jeho názor. "Ekonomické údaje z více než desetiletého období, řada dokumentů i prohlášení stěžovatelů potvrzují, že v oblasti vyhledávání zboží panuje silná konkurence," upozornil hlavní právní zástupce Googlu Kent Walker.

Mluvčí Evropské komise Ricardo Cardoso potvrdil, že komise vyjádření Googlu obdržela. "Pozorně reakci Googlu zvážíme, než rozhodneme o dalším postupu. Nechci předjímat konečný výsledek vyšetřování," řekl.

Na praktiky Googlu si stěžovala například lobbistická skupina FairSearch Europe, která zastupuje mimo jiné americkou firmu Microsoft. FairSearch Europe dnes uvedla, že obhajoba Googlu neobsahuje nic, co by změnilo její názor.

"Google ničí konkurenci na trhu (s cenovým srovnáváním zboží) upřednostňováním své vlastní srovnávací služby ve výsledcích vyhledávání. Spotřebitelé jsou poškozováni a nuceni platit vyšší ceny," uvedl mluvčí skupiny Thomas Vinje.

Komise může v případě porušování antimonopolních pravidel vyměřit firmám pokutu ve výši až deseti procent jejich celosvětových tržeb. Google v loňském roce utržil 66 miliard dolarů, pokuta by tak v jeho případě mohla teoreticky činit až 6,6 miliardy dolarů (téměř 160 miliard Kč).