Večer otevřela Nejtkova skladba Ultramarine (Songs In The Distance), zkomponovaná přímo na objednávku festivalu. Přestože dílo skladatele, který se v něm inspiroval poezií Raymonda Carvera, bylo pro část publika nezvyklým zážitkem, osobně přítomný autor se dočkal dlouhého potlesku. Nejtek je skladatelem se zkušenostmi z mnoha žánrů. S vlastním souborem hraje experimentální jazz, aranžoval písně pro Plastic People of the Universe, jako klavírista vystupoval s Davidem Kollerem či Michalem Pavlíčkem.

Následující Szymanowského Houslový koncert č. 2 vznikl na žádost legendárního houslisty Pawla Kochańského. "Szymanowský se moc nehraje, a pokud, tak spíše jeho první houslový koncert. Nic proti Mozartovi nebo Mendelssohnovi, ale jsem rád, že si mohu zahrát nějaké méně uváděné dílo," uvedl před koncertem ruský houslista.

Brovtsyn sklidil velké ovace, nadšené publikum si vytleskalo přídavek, při kterém se dočkalo Bachovy Toccaty a fugy d moll.

Po pauze zazněla Mahlerova Symfonie č. 4 G dur se sopránovým sólem v závěrečné větě, kterého se zhostila slovenská pěvkyně Slávka Zámečníková, členka Operního studia Berlínského Staatsoper Unter den Linden. Pro absolutní vítězku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka roku 2016, kde rovněž získala zvláštní cenu Pražského jara, to byl její festivalový debut.

"Je to taková experimentální dramaturgie, ale skladby Nejtka, Szymanowského a Mahlera tvoří kompaktní celek vyvolávající stejné pocity," podotkl k programu dirigent Kaspszyk.

Varšavská filharmonie je tělesem s dlouholetou tradicí, v jehož historii můžeme nalézt spojení s osobnostmi jako Vladimir Horowitz, Arthur Honegger, Maurice Ravel či Richard Strauss. V současné době orchestr pravidelně vystupuje na prestižních mezinárodních hudebních festivalech takřka po celém světě, spolupracuje s tradiční Chopinovou mezinárodní klavírní soutěží či proslulým festivalem soudobé hudby, Varšavským podzimem. I tam orchestr představí Nejtkovu skladbu Ultramarine (Songs In The Distance).