"Výstava Očím na odiv představí divákům mimořádné detaily a souvislosti, které jsou spojeny se středověkým dílenským provozem. Tématem výstavy jsou výzdobné techniky, pozornost je tedy věnována jednotlivým typům dekorů na malbách a sochách, způsobu jejich provedení i jejich výtvarné formě," uvedla autorka a kurátorka výstavy Štěpánka Chlumská.

Návštěvníci tak mohou na dílech středověké sbírky Národní galerie v Praze studovat proměnu různorodých dekorativních technik během staletí. Od detailně provedených zlatnických technik výzdoby pozadí, jakým byla technika rytí či puncování, přes techniku sgrafita, různých typů zlacení či plastického dekoru, včetně náročného cínovaného reliéfu až po řemeslně jednoduché typy šablonového dekoru.

Výstava je druhou, která do expozice středověkého umění přináší nové vědecké poznatky. Předcházející výstava Očím skryté nahlížela pod povrch a zkoumala podkresby deskových obrazů.

Součástí výstavy je doprovodný program, komentované prohlídky, přednášky k jednotlivým tématům výzdobných technik s kurátory, restaurátory a přírodovědci i výtvarné dílny pro rodiny s dětmi.

Dlouhodobá expozice Středověké umění v Čechách a střední Evropě 1200 až 1550 v Anežském klášteře prezentuje na více než 200 exponátech z oboru malířství, sochařství a uměleckého řemesla proměny výtvarného díla během tří staletí. Exponáty provenienčně spjaté s českými zeměmi doplňují díla vytvořená v širším středoevropském regionu.

Mezi poklady národního kulturního dědictví patří díla z období vlády Lucemburků - krále Jana, císaře Karla IV. a jeho synů, tedy práce Mistra michelské madony, Mistra vyšebrodského oltáře, Mistra Theodorika, Mistra třeboňského oltáře, tedy díla takzvaného krásného slohu, a umělecké práce spjaté s opětovným rozmachem českých zemí v době vlády Vladislava a Ludvíka Jagellonského, práce Mistra svatojiřského oltáře, Mistra Puchnerovy archy, Mistra litoměřického oltáře, Mistra oplakávání ze Žebráku, Mistra oplakávání ze Zvíkova či Monogramisty IP.