Nejpomalejší scénář vývoje předpokládá, že technologicky vyspělá vozidla s asistenčními systémy mají v nynějším portfoliu vozidel zastoupení do deseti procent a nárůst jejich zastoupení bude velmi pozvolný. V roce 2022 jejich podíl stoupne na dvojnásobek a do roku 2027 se zvýší na 50 procent, uvedl analytik asociace Petr Jedlička. Při naplnění těchto hypotéz se zásadnější redukce škod očekávat až v průběhu 40. let tohoto století.

Střední scénář zohledňuje nejprve rychlejší náběh vozidel s vyspělými asistenčními systémy a koncem 20. let pak minimalizaci počtu klasických vozidel bez asistencí. Tento scénář předpokládá také rychlejší zavádění poloautonomních vozidel, s jejich více než polovičním zastoupením na konci 30. let. Během 40. let pak scénář očekává, že poloautonomní vozidla budou postupně nahrazena plně autonomními vozidly, upozornil Jedlička. Z těchto předpokladů nejprve po roce 2025 frekvence škod klesne pod tři procenta, snížení pod jedno procento lze očekávat do konce 30. let.

Nejrychlejší scénář je zdaleka nejambicióznější a naznačuje velmi rychlé pronikání vozidel se sofistikovanými asistenčními systémy do vozového parku. "Poloautonomní vozidla by se začala dostávat na silnice ještě před rokem 2020 v intenzitě jednotek procent. Kolem roku 2026 by dosáhla přibližně čtvrtinového zastoupení. Koncem 20. let navíc nabudou plně autonomní vozidla přibližně desetinové zastoupení a následně bude jejich podíl dále narůstat až k většinovému kolem roku 2037," popsal Jedlička.

Tento ambiciózní scénář je realistický pouze v situaci, kdy další zdokonalování vývoje poloautonomních vozidel bude prioritou všech stran (automobilek, jejich klientů, veřejného sektoru), jež budou ochotny do tématu výrazně investovat, a nedojde k výraznému zdržování vývoje vlivem zdlouhavých formálních procedur. Pokud by se tento scénář naplnil, klesla by škodní frekvence nejprve na tři procenta kolem roku 2020 a následně na 2,5 procenta v roce 2025, navíc s další rychlou redukcí pod jedno procento na počátku 30. let, upozornil analytik asociace Lukáš Houska.

Uvedený vývoj přinese podle něj zásadní změny v konceptu pojištění vozidel. Časem se opustí současné postupy, kdy se při likvidaci hodnotí zavinění dopravní nehody ze strany řidičů vozidel. Stále větší roli u likvidace budou hrát technické znalosti a možnosti posouzení selhání systémů, jež nehodu způsobily.

Očekávání dalšího vývoje nesouvisí pouze s celkovou redukcí rizika a jeho oceněním díky menšímu počtu dopravních nehod a jejich méně závažným následkům, ale i s odlišnou likvidací. "K oběma činnostem jsou do budoucna klíčová dostupná data, která automatická vozidla sbírají a sledují. Možnost využívání těchto dat by měla být plně v rukou majitele vozidla, aby mohl svobodně rozhodovat o jejich využití," uzavřel výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.