"Je to zatím nejdelší úsek, který jsme v souvislé výluce dělali. Jsou tu pražce z roku 1972, v roce 1974 začalo jezdit metro, takže ty původní se nyní mění za betonové. Pražce jsou za hranicí své životnosti, někde jsou shnilé nebo ztrouchnivělé. Další problém je, že sesychají, takže se uvolňují v kolejovém betonu," řekl Ondřej Krulikovský, vedoucí služby Stavby a tratě DPP. Pražce podnik mění i kvůli hluku. "Staré jsou propojeny do konstrukce tunelu, a máme proto často stížnosti na hluk z provozu metra," dodal Krulikovský.

Výměnu dělají zaměstnanci DPP v takzvaných dvou sledech. To znamená, že nejdříve sundají kolejnice a vymění každý druhý pražec. Kolejnici vrátí na místo a když je vše v pořádku, opět ji sundají a vymění zbylé pražce. "Je to z toho důvodu, abychom zachovali geometrickou polohu koleje, tedy jak její výšku, tak směr," řekl Krulikovský.

Samotné odstranění pražců zabere něco přes deset minut. "Nejdříve se vyřežou středy pražců, potom se vyheveruje, dá se pod něj takový vytloukací klín a palicí se pražec vytluče ven. Pak se odřežou kotevní šrouby a takzvaná nika se dočišťuje bouracím kladivem," řekl stavbyvedoucí Tomáš Hezoučký. Nové betonové pražce nejsou přichyceny šrouby do betonového podloží, ale přilepeny speciální hmotou.

Kromě kolejnic museli dělníci rozmontovat ještě zabezpečovací zařízení, které po opravě musí opět namontovat. Další práce pak DPP provádí před Nuselským mostem, kde mění dilatační zařízení a konzole, které drží napájecí klejnici.

Opravy na historický prvním úseku metra, tedy z Florence na Kačerov, budou letos pokračovat. Podle Krulikovského by se další práce a s tím spojená výluka měla uskutečnit letos od 17. do 19. listopadu.

Kvůli opravám zastavil DPP od 1. do 9. července 2017 provoz mezi stanicemi Florenc a Pražského povstání. Na výluku upozorňují velké cedule ve vestibulech stanic a nepřetržité hlášení rozhlasu v českém a anglickém jazyce. Náhradní autobusy XC jezdily dnes ráno podle zjištění ČTK přeplněny. Rovněž musely ve směru do centra dlouhé minuty popojíždět v kolonách na Nuselském mostě a v Legerové ulici.