Výsledky průzkumu dokládají i údaje statistiků za období leden až duben. Vývoz do mimoevropských zemí stoupl letos nejrychleji za posledních pět let. Zatímco export do EU vzrostl o tři procenta meziročně, mimo EU to bylo o devět procent. Například do Číny je nárůst exportu 29 procent.

"Trojnásobný růst na mimoevropské trhy, které jsou pro firmy nebezpečnější s ohledem na řízení rizik, je zajímavá informace. Firmy si věří, jsou sebevědomé a nespoléhají na cenu jako konkurenční výhodu a snaží se více prosazovat se zbožím s vyšší přidanou hodnotou," uvedl předseda představenstva AMSP Karel Havlíček.

Do SNS a na Blízký východ exportuje letos o pět procent více firem než loni. SNS trhy podle Havlíčka oživují, tahounem se začíná stávat opět Rusko, kam se export za první čtyři měsíce zvýšil meziročně o 21 procent.

Za největší problém exportu považují firmy regulaci, byrokracii a rostoucí náklady (13 procent), kurzové riziko (deset procent) a nutnost souladu s místními předpisy (7 pct). Konkurence je až na čtvrtém místě.

Za největší konkurenční výhodu na zahraničních trzích považují respondenti nejčastěji kvalitu svých produktů či služeb (28 procent) a jejich speciální charakter (16 pct). Pružnost dodávek vidí jako svou konkurenční výhodu 14 procent exportérů.

Agenturu CzechTrade zná 94 procent firem, 68 procent z nich ovšem nikdy nevyužilo služeb této společnosti. Nejčastějšími důvody využívání služeb CzechTrade jsou pomoc s marketingem a propagací a vyhledávání vhodných obchodních partnerů. Z průzkumu vyplynulo, že ze škály podpůrných služeb týkajících se exportu oceňují firmy nejvíce podporu jejich prezentace v zahraničí.