"Poslední roky jsme zde rostli extrémně rychle. V posledních čtyřech letech jsme zdvojnásobili obrat, počet zaměstnanců stoupl o 60 procent, to je opravdu hodně. Teď se chceme stabilizovat, udržet kvalitu a dodavatelské vztahy v kvalitě, jaké potřebujeme," řekl ČTK jednatel českobudějovického Bosche Kai W. Frericks, jenž 1. ledna nahradil Milana Šlachtu, jenž je nyní šéf skupiny Bosch v ČR a na Slovensku.

Firma v následujících třech letech hodlá investovat 2,2 miliardy korun a vytvořit 650 pracovních míst, z toho 500 ve výrobě a 150 ve vývoji. Rozšíří výzkumné a testovací centrum, zvětší výrobní kapacitu. Společnost získala příslib investiční pobídky 443,6 milionu korun. Firma si je vědoma, že na trhu dlouhodobě chybí technici a studenti s praktickými zkušenostmi, loni se jí ale všechny volné pozice podařilo obsadit.

"Trvale pracujeme na tom, abychom do Českých Budějovic dostali další inženýry, protože tady není technická univerzita. Máme program motivace a práce s univerzitami, nabízíme programy pro studenty. Máme i docela dobré výsledky: tím, že tu působíme dlouho, nabrali jsme takto spoustu lidí, a ti nám dělají reklamu na své bývalé univerzitě nebo se podílí na vývoji špičkových produktů, a to dělá závodu reklamu," řekl Pixa.

Českobudějovický Bosch, na jehož den otevřených dveří přišlo 27. května 3600 lidí, letos investuje 1,5 miliardy Kč. Zhruba třetina peněz půjde do systému DNOx, který snižuje emise oxidů dusíku, jde o moduly do dieselových motorů. Další finance dá na testovací stroj vibračních zkoušek. Firma investuje i do technologií spjatých s průmyslem 4.0.

Nový jednatel Kay W. Frericks pracuje pro Bosch Group 21 let, působil v Německu, Rakousku, Francii a Itálii. "Cítím se zde velmi dobře. Když to srovnám s místy, kde jsem byl dříve, jsou tu vysoce kompetentní zaměstnanci s flexibilním myšlením," řekl Frericks, který u počítače pracuje většinou vestoje. Bosch se podle něj již přizpůsobuje tomu, že roste poptávka po elektroautech a sdílení aut. Myslí si, že ve velkých městech budou místo dnešních aut jezdit elektroauta a bude jich méně.

"V Londýně, Paříži i Mnichově dnes vidíte, že hodně lidí si půjčuje malé auto, aby dojeli z bodu A do bodu B. Má to praktické příčiny, jako nedostatek parkovacích míst, mění se ale i myšlení: mladá generace nepotřebuje za každou cenu vlastnit auto," řekl Frericks.

Českobudějovický Bosch, který sídlí v areálu o rozloze 129.000 metrů čtverečních, zvedl letos platy o 4,5 procenta. V dubnové mzdě dostali zaměstnanci rozdělenou mimořádnou prémii přes 40 milionů korun za hospodářské výsledky roku 2016.