Vedení Křižanova s 1900 obyvateli bojuje o zastávku rychlíků od léta, kdy se o chystané změně dovědělo. Petici podepsaly stovky lidí. "Na nástup a na výstup nám stačí půl minuty, to jsme stopovali," řekla starostka. Podotkla, že se s úřady nepodařilo dohodnout ani to, aby v Křižanově zastavovaly alespoň některé rychlíky. Z Křižanova jezdí lidé do Brna do práce i do škol. Osobním vlakem se jim podle starostky cesta protáhne zhruba o půl hodiny; rychlíkem tam dojeli za 40 minut.
Dálkové spoje objednává ministerstvo dopravy, ale podle jeho vyjádření z července zrušení rychlíkové zastávky v Křižanově inicioval kraj. Podle hejtmana Vysočiny Jiřího Běhounka (za ČSSD) šlo pouze o jednání mezi úředníky. "My jsme jednoznačně řekli, že s tím nesouhlasíme," řekl dnes na zasedání zastupitelstva kraje.
Mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar dnes ČTK sdělil, že se názor kraje v této věci postupně měnil. Kraj nejprve s průjezdem rychlíků Křižanovem souhlasil, a to v souvislosti se změnou regionální dopravy v tomto úseku, následně nesouhlasil, později opětovně svou pozici zmírnil. Návrh byl podle mluvčího s krajem každopádně konzultován. "Jednalo se tedy o zcela standardní postup," obhajoval rozhodnutí úřadu zrušit v Křižanově zastávky rychlíkových spojů.
O rychlíkové zastávce v Křižanově mluvili zastupitelé při projednávání krajského plánu dopravní obslužnosti na další léta. "Samozřejmě bych byl rád, aby Kraj Vysočina tuhle zastávku udržel," řekl Radovan Necid (ODS), starosta Velkého Meziříčí.
Návrh starosty obce Oslavice a zastupitele za lidovce Pavla Janouška, aby zastupitelé uložili radě kraje jednat o obnovení rychlíkové zastávky v Křižanově co nejdřív, těsně neprošel. Hejtman už ale předtím slíbil, že se záležitostí bude zabývat a výsledek sdělí zastupitelům na příštím zasedání. "Ale znovu opakuji, že nejsme ti, kdož objednávají rychlíkovou dopravu a rozhodují o zastávkách," řekl.
Iniciativa cestujících svolala podle webu demonstraci na 27. prosince. Protest začne na nádraží ve 14:15. Ve spádové oblasti nádraží jsou podle webu obce s více než 8000 obyvateli. Iniciativa uvádí, že na stejné trati ze Žďáru nad Sázavou směrem na Prahu zastavují rychlíky zhruba po 17 kilometrech, zatímco na Brno teď jedou bez zastávky 56 kilometrů.