"Startupy zakládají především muži vysokoškoláci s diplomem z humanitních i technických škol. Jejich podnikatelské záměry ale spojuje jedno, mnohem častěji než inovativní řešení z klíčových technologií (nanotechnologií, pokročilých materiálů či výrobních technologií) nabízí nové softwarové produkty," uvedla spoluautorka studie a zástupkyně ředitele institutu Maria.Staszkiewiczová.
Nejpopulárnější odvětví mezi začínajícími firmami s potenciálem rychlého růstu jsou SaaS (model nasazení softwaru, kdy dochází k hostování aplikace provozovatelem služby) s 28 procenty, webové (21 procent) a mobilní softwarové služby (17 procent). Překvapením bylo, že hodně z nich nabízí vzdělávací služby nebo působí v rámci sociálního podnikání.
Více než polovina zakladatelů a šéfů jsou třicátníci, hodně z nich má zkušenosti z korporátního prostředí nebo z dřívějších podnikatelských aktivit. Většina zkoumaných startupů (téměř 80 procent) se nachází v raných vývojových fázích, během kterých své podnikání financuje vlastním kapitálem (78 procent). Závislost na něm chtějí v nejbližším půlroce zmírnit především spojením se strategickým byznysovým investorem nebo takzvaným andělským investorem.
Veřejnou podporu využilo jen devět procent začínajících podnikatelů. "Kvůli přílišné administrativě, rigidním podmínkám jejího použití a nečekaným zvratům v prvních vývojových fázích, které nelze zohlednit při psaní žádosti o podporu, není většina českých startupů nakloněna se o veřejné peníze ucházet," dodala Staszkiewiczová.
Přístup k veřejné finanční podpoře má zjednoduší vznik Národního investičního fondu, který by měl ke konci roku 2017 začít nabízet investice rizikového kapitálu a poté také podporu komercializace výzkumu a vývoje. "Domácí nápady bohužel často brzdí zbytečné komplikace v podobě administrativních bariér, překážek ve vstupu na zahraniční trhy, nedostatků v elektronizaci veřejné správy či poradenských služeb," uvedl státní koordinátor digitální agendy v ČR Tomáš Prouza.
ČR je primárním trhem pro více než třetinu startupů a globální expanzi označilo jako problematickou více než 40 procent respondentů. Jednu z prvních možností, jak získat zkušenosti na zahraničních trzích, nabízí od roku 2011 agentura CzechInvest. "Do USA, Izraele, Singapuru či Švýcarska vycestovalo díky projektu CzechAccelerator 39 startupů, jejichž tržby díky tomu narostly o 260 procent. Vedle pobytů v zahraničních inkubátorech připravujeme poradenství, mentoring a organizujeme setkání s možnými investory a partnery," doplnil generální ředitel CzechInvestu Karel Kučera.