"Zlepšující se hospodářské výsledky umožňují českým firmám, aby byly na konci roku ke svým zaměstnancům štědřejší. Očekáváme, že odměny vyplatí zhruba 35 procent firem," uvedl Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti McRoy Czech. Nejde přitom podle něj v tomto případě o třináctý plat, který bývá pevně zakotvený v pracovních či kolektivních smlouvách velkých firem.

Finanční odměny jsou obvykle závislé na finančních výsledcích firmy. "S přihlédnutím k faktu, jak se české ekonomice letos dařilo, můžeme předpokládat, že v letošním roce výrazně přibude zaměstnanců, kteří dosáhnou na své bonusy či 13. platy v plné výši. To v minulých letech nebylo běžné," řekl ČTK ředitel personální agentury Hays Ladislav Kučera.

Vzhledem k tomu, že se v letošním roce ekonomice více dařilo, tak to pocítí pozitivně i zaměstnanci, souhlasil manažer marketingu a náboru ManpowerGroup Jiří Halbrštát. Spíše to podle něj budou ti, kteří pracují ve velkých mezinárodních firmách, a to v automobilovém, elektrotechnickém, IT průmyslu a ve službách pro podniky. Dostanou v průměru až o 15 procent více než v minulém roce. Obecně je ale vyplácení 13. platů nebo plošných vánočních odměn na ústupu, dodal.

Průměrná vyplacená odměna se podle Surky odvíjí od mzdy zaměstnance a pohybuje se v intervalu 50 až 80 procent průměrného měsíčního výdělku. Vyšší odměny budou vyplácet především velké společnosti působící v odvětvích s vyšší přidanou hodnotou, tedy z telekomunikačního, finančního, energetického či IT sektoru. V těchto firmách by odměny mohly dostat až dvě třetiny zaměstnanců. Nižší odměny se očekávají ve společnostech působících v méně sofistikovaných odvětvích, nejnižší tradičně bývají v zemědělství a ve stavebnictví.

"Tyto bonusy se budou vyplácet nejčastěji v Praze a Středočeském kraji. Odměny většinou dostávají lidé z managementu, z obchodních oddělení a na podobných pozicích, kde mají stanoveny jasně měřitelné cíle," upozornil Surka. Průměrná výška odměn se podle něj letos bude pohybovat okolo 25.000 korun, což je o něco více než loni.

Podle zjištění Hays firmy navýšily také rozpočet na firemní vánoční dárky asi o desetinu v porovnání s minulým rokem. Řada společností, které z nákladových důvodů v minulých letech do vánočních dárků pro zaměstnance neinvestovaly, se k tomuto trendu opět navrací.

Podle statistik vedou mezi zaměstnavateli dárkové balíčky, poukazy či finanční prémie. Dárky pak většina firem opatřuje svým logem a utratí za ně okolo tisícikoruny. Vzrůstající zájem je pak o drobné pozornosti pro děti zaměstnanců.

Firmy se také každý rok předhánějí, která z nich přijde s lepším programem a vymyslí nápaditější místo pro konání vánočního večírku. Ten se může odehrávat v restauraci, baru, v konferenční hale hotelu, ale také v galerii, muzeu nebo v pivovaru. Už nestačí jen posezení kolem stromečku, večírky často mívají specifická témata. "Vhodné ale není karaoke. Tedy pokud nejste rockový zpěvák nebo se nechcete stát se svým falešným zpěvem předmětem zábavy," poznamenala Paulína Jalakšová z McRoyCzech.