Termín výstavby mezi léty 2019 až 2021 nicméně předpokládá hladký průběh všech povolovacích řízení, dodal Bukovský. Samotný proces EIA, který je nezbytnou podmínkou v pokračování územního a stavebního řízení, potrvá pravděpodobně déle než rok. Lhůtu komplikuje i fakt, že bude nutné přeložit a zapracovat do materiálu připomínky německé strany, což je časově náročné, dodal mluvčí.
Materiál k posouzení vlivů dopadu stavby na životní prostředí předkládá Ředitelství vodních cest už potřetí a jde o dokument obsahující včetně příloh více než tisíc stran. Naposledy ministerstvo životního prostředí nařídilo v polovině roku 2012 do studie doplnit variantu zvýšení hloubky v řece bez potřeby stavět jez. To ŘVC ale považuje za neuskutečnitelné. Podle ministerstva dopravy je dostavba děčínského jezu podmínkou pro další stavební investice v tuzemské říční síti, která je kvůli nedostatečné hloubce v Labi po velkou část roku odstřižená od mezistátní nákladní říční dopravy.
Výstavbu plavebního stupně v Děčíně považuje ministerstvo dopravy dlouhodobě za prioritu. Samotná příprava stavby trvá už dvacet let. Úřad si od toho slibuje zachování tuzemské lodní dopravy. Vodní cesta je nedobudovaná a současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, prý na této řece neumožňuje efektivně podnikat. Proti výstavbě děčínského jezu protestují české i německé ekologické organizace.
Podle nich nemůže jediný plavební stupeň zajistit celoroční splavnost řeky v situaci, kdy se kvůli suchu zvyšuje počet dní, během kterých není možné po řece plout. Problémy navíc nejsou jen na české, ale i na německé straně a objem lodní nákladní dopravy neustále klesá. Zároveň nedávno ekologové upozornili na rozsudek evropského soudního dvora, který se týká nutnosti nezhoršit stavbou životní prostředí.