"Pokud je možné s vozidlem způsobovat škody, pak musí být pojištěné. Pokud se zánikem v registru vozidel vozidlo zanikne i fyzicky, pak samozřejmě není důvod, aby bylo pojištěné," uvedl Povr.

Po vymazání z registru vozidel přitom již nebude možné těmito vozy jezdit na českých silnicích - i přes to, že desítky tisíc z nich zřejmě bude mít stále platnou technickou kontrolu. Vozy musí majitelé odstavit mimo veřejné komunikace nebo odvézt k ekologické likvidaci na vrakoviště.

Velké pojišťovny však přesto budou vyplácet škody bez jakékoliv sankce z povinného ručení po 30. červnu i těm motoristům, jejichž vozidlo zůstalo v takzvaném polopřevodu a ze zákona jim tak zanikne.

"Jde o dohodu všech členů České kanceláře pojistitelů. Je ve veřejném zájmu, aby osoby poškozené provozem takových vozidel, která zanikla pouze z tohoto důvodu, nebyly v horším postavení než ostatní poškození," sdělilo dnes ČTK ministerstvo financí. Kvůli ochraně osobních údajů neměly pojišťovny k dispozici seznam vlastníků vozidel s nedokončeným polopřevodem, takže nebylo možné u těchto pojistných smluv vlastníky vyzvat k odpovídajícím registračním úkonům nebo k ukončení pojištění.

"Je zavádějící uvádět, že řádně neregistrovaná vozidla od července prostě nebudou. Vozidlo přestane existovat jen administrativně. Pokud však existuje fakticky, dříve uzavřená smlouva povinného ručení není ukončena," připomněla mluvčí UNIQA Eva Svobodová.

Mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek upozornil na to, že pokud motorista už automobil nemá (po prodeji, ekologické likvidaci, krádeži) je třeba, aby tuto informaci sdělil své pojišťovně. Ta mu pak může podle něj zrušit povinné ručení. A pokud třeba platí sazby ročně, tak i vrátit peníze za dobu, kdy už vůz nebude mít pojištěný.

Od července už nepřihlášené auto přihlásit nepůjde, vozidlo tak ztratí technickou způsobilost. Zákon ani vyhlášky s opravným prostředkem po tomto datu nepočítají. Už současný stav, kdy nový majitel vozidlo nepřihlásí, platný zákon obchází. Po osvětě ministerstva financí tak počet aut v polopřevodu klesl od dubna o zhruba 60.000.

Tvrdé sankce za provoz administrativně zaniklých vozidel hrozí od Policie ČR i správních orgánů, proto je nezbytné provozovaná vozidla v polopřevodu ještě do konce června dohlásit na registru vozidel. V opačném případě musí po 1. červenci majitel vozidla učinit takové kroky, aby vozidlo přestalo být i fyzicky samostatným vozidlem.