Svaz obchodu a cestovního ruchu k tomu uvedl, že průzkum jasně neuvádí ani zadavatele, ani zvolenou metodiku, a bez těchto faktických údajů se jeho výsledky jeví jako "velmi pochybné". Prezidentka svazu Marta Nováková na dotaz ČTK uvedla, že svaz se chtěl zúčastnit dnešní tiskové konference, kde byl průzkum zveřejněn. "Byl však odmítnut s tím, že prezentace je vytvořena pouze pro speciálně vybraný okruh osobností a zástupců," dodala.

Většina maloobchodních řetězců podle ní působí na českém trhu dlouhodobě a "po celou dobu spolupracuje s českými dodavateli". Zároveň prý velký počet dodavatelů přináší "velmi konkurenční prostředí, které dává velkou možnost volby zákazníkům". Eventuální spory mezi obchodníky a dodavateli lze podle Novákové řešit v rámci Iniciativy pro férový obchod, do které jsou zapojeni obchodníci, výrobci i zemědělci.

Podle výzkumu Ekumenické akademie se zneužívání nerovného postavení vůči svým dodavatelům projevuje na způsobu vyjednávání smluv, vynucování poplatků nebo tlakem na nižší ceny. Dodavatelé jsou například postaveni před hotovou smlouvu, do které nesmí nijak zasahovat a musí se jí podřídit, tvrdí průzkum. Smlouvy jsou jednostranně výhodné pouze pro řetězce, stejně tak sankce jsou uplatňovány jednostranně - na dodavatele.

Mezi obchodní kulturou řetězců jsou ale velké rozdíly, nejhorší situace je u diskontních prodejen. Řetězce podle studie přenášejí na dodavatelské firmy svá obchodní rizika, např. špatné naplánování objemu potravin pro propagační akci, a své náklady. Dodavatelé nemají nad platbami kontrolu, řetězce jim je strhávají automaticky zápočtem z vystavených faktur, uvádí materiál. Například dodavatelům účtují vývoj obalů pro svou privátní značku, nákup strojů na výrobu obalů či na propagaci výrobků.

Podle průzkumu řetězce vydělávají především na široké škále bonusů a pokut. V mnoha případech nemají dodavatelské firmy s obchodníky uzavřené písemné smlouvy. Dodavatelé se tak nemohou bránit případným sporům. Dřívější pojmy jako regálovné a zalistovací poplatky dnes nahradily právě různé bonusy.

Z výsledků průzkumu vyplývá, že obchodníci tlačí dodavatele do nevýhodných cenových podmínek. Výrobci potravin tak šetří například v oblasti mezd, pracovních podmínek a surovin.

Dodavatelsko-odběratelské vztahy v ČR reguluje zákon o významné tržní síle. Jeho novelu, proti které obchodníci protestují, nyní projednává sněmovna. Řetězcům nyní hrozí za zneužití tržní síly pokuta až deset milionů korun nebo trest v hodnotě deseti procent z obratu.