Incidenty, během kterých byly přetíženy letové odpovídače na palubách letadel, takže stroje následkem toho zmizely z obrazovek dispečerů, se odehrály loni 5. a 10. června. Nejdříve se mělo za to, že problém souvisí s vojenským cvičením, což ale EASA nepotvrdila. Místo toho uvedla, že zdroj záření, který přetížil odpovídače, byl lokalizován někde v oblasti 111 kilometrů východně od Prahy.
"Na základě vyšetřování EASA jsme došli k tomu, že jistý civilní výrobce prováděl testy, které vyvolaly rušení napříč regionem," citoval Air Traffic Management ředitele EASA Patricka Kye. Jméno výrobce nicméně nesdělil.
Uvedená lokalizace by zhruba odpovídala Pardubicím, kde sídlí firma ERA, výrobce pasivních radiolokátorů. Tato zařízení však nevysílají, ale přijímají signály.
Mluvčí ERA Lenka Stejskalová Reichová ČTK řekla, že podnik v souvislosti s vyšetřováním kontaktovaly příslušné instituce. Firma jim poskytla všechny relevantní údaje, jejich přesný obsah je však neveřejný. Společnost se proto k této problematice nemůže bez souhlasu vyšetřujících orgánů vyjadřovat, uvedla mluvčí.
"Zjistili jsme, že střední Evropa je naprostou změtí radarů. Jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory, i když jsou ve skutečnosti potřeba dva či tři. To musí přestat," dodal Patrick Ky.
Kvůli incidentům kontrolní střediska přistoupila ve spolupráci s evropskou organizací pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol na mimořádná opatření, která v úhrnu vyústila v 6000 minut zpoždění. "Ve střední Evropě jsme v podstatě na hranicích možností systémů," uvedl Ky s tím, že EASA vypracovala řadu doporučení, která zahrnují i vypnutí některých radarů.