Dominantním vývozním teritoriem ale zůstává Evropská unie. Průměrně 17 procent objemu vývozu malých a středních firem míří do zemí mimo EU, zatímco trh EU tvoří 83 procent. U větších firem je podíl exportu do oblastí mimo EU vyšší.

Podle předsedy představenstva asociace Karla Havlíčka výsledky průzkumu potvrzují vysokou vyspělost našich exportérů, kteří se nebojí nových destinací a diverzifikují podnikatelské riziko. "Zásadním zjištěním je fakt, že prakticky polovina exportně orientovaných malých a středních firem si již vyzkoušela vývoz mimo EU. Určitým překvapením je i trvalá víra podniků v ruské trhy. Za pozitivní považuji zvyšující se zájem o Spojené státy americké, kde podniky dosahují vyšší přidané hodnoty," uvedl Havlíček.

Stále silnou pozici si mezi malými a středními společnostmi i přes problémy v Rusku udržuje oblast Společenství nezávislých států. Roste také zájem exportovat na Blízký východ a do dalších asijských zemí. Vývozní aktivity tvoří průměrně 45 procent obratu malých a středních exportních firem.

O potenciálním rozšíření exportu uvažuje a má ho v plánu téměř polovina menších firem, ukázal průzkum. Podniky spontánně uvádějí jako nejčastější země pro možné navýšení vývozu USA a Rusko. Do Ruska vyváží 22 procent exportně orientovaných firem. Nárůst či stagnaci exportu do Ruska očekávají čtyři pětiny z nich, navzdory politické situaci tak panuje mírný optimismus.

Přibližně polovina exportérů do USA se domnívá, že jejich vývozu do této oblasti pomůže připravovaná dohoda o volném obchodu (TTIP). Do USA exportuje již 14 procent malých a středních firem a zájem o tento trh roste.

Malé a střední firmy se podílí na celkovém exportu přibližně polovinou, s ohledem na zvyšující se vývozy strojů a dopravních prostředků jejich celkový podíl klesá. Loni se jejich podíl snížil na 48,4 procenta z 53,8 procenta v roce 2013.

Průzkum provedla asociace mezi 503 malými a středními podniky, které exportují své zboží. Exportní aktivity tvoří průměrně 45 procent jejich obratu.

mdk mal