DB zavedly pro dobu stávky náhradní jízdní řád, podle něhož jezdí na dálkových trasách každý třetí vlak a v regionální dopravě v závislosti na oblasti 15 až 60 procent pravidelných spojů, přičemž největší výpadky jsou na východě Německa. Na hojně využívané městské železnici v Berlíně jezdí zhruba polovina spojů.

Provoz na trati mezi Prahou a Berlínem je od nynějška zajištěn pouze do Drážďan. Jinak ale stávka železniční dopravu mezi Českou republikou a Německem téměř neomezí. Pouze spěšné vlaky z Chebu do Norimberku budou bez náhrady zrušeny.

Situace na německých nádražích je navzdory stávce klidná. Mnoho cestujících se na protest strojvůdců předem připravilo a využilo jiný způsob dopravy. Podle televize N24 jsou téměř vyprodané dálkové autobusy na vnitroněmeckých linkách a v okolí nádraží ve velkých městech je velmi obtížné získat taxi. Na dálnicích v hustě obydleném Porýní a Porúří se dnes ráno tvořily dlouhé kolony, protože autem vyjelo do práce víc lidí než obvykle.

Německá veřejnost se stávkou nesouhlasí. V anketě televize ARD uvedlo 78 procent lidí, že nemají vůbec žádné pochopení pro postoj strojvůdců. Na sociálních sítích se objevují nadávky určené předákovi svazu GDL Clausi Weselskymu. Rodičovská sdružení v Severním Porýní-Vestfálsku obvinila strojvůdce, že sabotují závěrečné zkoušky ve školách, protože mnoho studentů bude stresováno komplikovanou cestou do školy.

Weselsky v televizi ARD rovněž pohrozil dalšími protestními akcemi. "Pokud současná stávka postoj vedení Deutsche Bahn nijak neovlivní, členové GDL budou vedení společnosti nadále trestat," řekl.

Němečtí politici naopak vyzývají odbory k jednání. "Kdo je schopen týden stávkovat, měl by také dokázat týden vyjednávat. Řešení se nedá vystávkovat v ulicích, musí se k němu dospět u jednacího stolu," řekl ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Odborový svaz strojvůdců GDL se dlouhodobě pře s vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců. Požaduje zvýšení mezd o pět procent, zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin a omezení přesčasů. Dopravce odborům minulý týden nabídl zvýšení mezd o 4,7 procenta a vyplacení jednorázové prémie 1000 eur (27.400 Kč), svaz GDL to však odmítl.

Důvodem současné stávky je také spor o postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz chce v rámci společnosti zastupovat kromě strojvůdců i průvodčí a personál jídelních vozů. Za ně dosud vyjednávaly konkurenční odbory EVG.

Podle šéfa Německé průmyslové a obchodní komory (DIHK) Erika Schweitzera může stávka způsobit škody ve výši až půl miliardy eur (až 13,7 miliardy korun).