Navíc kvůli módnímu trendu, vedoucímu ke stavbě stále vyšších automobilů, jsou při vzájemných střetech stále více ohroženi i cestující v autech.

Řidič žluté dodávky si pobrukuje. Podívá se na displej přehrávače na název skladby, vyhodí blinkr, vyřadí, začne odbočovat doleva a… tu se ozve hrozná rána. Do přídě vozu naráží ve velké rychlosti motocykl. Jeho řidič i spolujezdkyně jsou vymrštěni do výše. A protože vůz nemá stupňovitou příď, neztlumí se jejich pád o přední kapotu automobilu. Naráží tak do předního skla dodávky a po sérii přemetů dopadají bezvládná těla na silnici. Tragédie dokonána… Po chvíli se do mrazivého ticha ozývá potlesk. Nejde totiž naštěstí o skutečnou nehodu, ale pouze o ukázku jedné z nejčastějších příčin havárií motocyklů v rámci tradičních crash-testů ve švýcarském Wildhausu.

Testy tady pravidelně pořádají organizace DEKRA a švýcarská pojišťovna Winterthur. Jejich cílem je ukázka průběhu nejčastějších typů dopravních nehod. Letošním tématem byly střety mezi automobily a motocykly.

Jen za čtvrtinu nehod mohou motorkáři

Důvodem, proč se dělají zrovna tyhle testy, je burcující situace, kdy motocyklisté sami zaviní pouhou čtvrtinu svých havárií! Statistiky ukazují, že plných 68 procent dopravních nehod motocyklů mají na svědomí řidiči automobilů. Tyto nehody jsou navíc nejnebezpečnější, takže mají na svědomí přes 80 procent obětí z řad motocyklistů.

Fotogalerie
4 fotografie

V klidu nejsou ani posádky aut

Při srážce auta s motocyklem nejsou ale v bezpečí ani posádky automobilů. Třeba při boční kolizi s běžným osobním automobilem totiž motocyklista obvykle přelétne přes jeho střechu. Pokud ale má kolizi s minivanem či terénním vozem, může motocyklista hlavou v přilbě prorazit boční okno a způsobit velmi vážné zranění cestujícím. V tomto případě obvykle nedojde k nafouknutí bočních airbagů, protože náraz předního kola motocyklu do boku jedoucího vozu není dostatečně silný. Pro motocyklistu má samozřejmě tento typ nehody nejčastěji fatální důsledky vzhledem k extrémnímu zatížení hlavy nárazem. Při nárazu rychlostí 100 km/h překračuje kritérium zatížení hlavy desetinásobně hodnotu pokládanou za vysoké riziko úrazu!

Jak řidiči aut chybují

Příčiny tak velkého počtu chyb řidičů automobilů jsou jednoduché. Motocykl má mnohem menší čelní siluetu, takže jej automobilista snadno přehlédne, zejména proti tmavšímu pozadí. Většina řidičů automobilů také nedokáže správně odhadnout rychlost jízdy motocyklu. Při pouhém intenzivním brzdění se totiž zablokuje přední kolo motocyklu a ten se stane neovladatelným. Motocyklisté pak na nečekaně vzniklou situaci většinou nereagují správně, protože nemají patřičný výcvik a nedokážou ve zlomku sekundy zvolit menší zlo.

Motorkáři musí do brnění!

Jak se mohou motocyklisté chránit? Každý by si měl uvědomit, že motorka je nebezpečná hračka, u které je třeba dbát na bezpečnost a až potom na módní trendy. Jezdit proto třeba v černém oblečení na černém stroji zvyšuje riziko nehody. A pořídit si stroj s módně strmě se zvedající nádrží také není dobré.

1. V první řadě by ale měli motorkáři k rozsvícenému světlometu přidat co nejdůkladnější a nejodolnější novodobé brnění. Tedy barevně výrazné kvalitní oblečení s patřičnými ochrannými prvky, o kvalitní přilbě ani nemluvě.
2. Pro všechny motocyklisty by měla platit zásada – snažte se předvídat chybné chování automobilistů, počítejte s tím, že vás možná nevidí nebo nevnímají a podcení vaši rychlost.
3. Motorkáři by neměli usínat na vavřínech, pokud jsou zkušenými jezdci. Motorka má svoje limity, a přestože jde technika rychle dopředu, nikdy nezastaví bez fatálních následků na tak krátké vzdálenosti jako auto. Zkušenost je při takových nehodách motorkářům k ničemu. Vypovídají o tom i statistiky. Ty ukazují, že řidič motocyklu má oproti řidiči osobního auta při havárii více než pětinásobnou pravděpodobnost, že utrpí smrtelné zranění!

S rostoucím počtem motocyklistů roste nejen jejich průměrný věk, ale i průměrný věk mrtvých a zraněných motocyklistů. Proto nejvíce zabitých motocyklistů není, jak by se leckdo domníval, ve věku mezi 18 a 29 lety, ale mezi 30 a 59 lety.

JAK ŘIDIČI AUT SRÁŽEJÍ MOTORKÁŘE

- 42 % vzájemných kolizí mezi dvoustopým vozidlem a motocyklem je zaviněno tím, že řidič automobilu při výjezdu z vedlejší silnice na hlavní nedá přednost přijíždějícímu motocyklu
- 26 % nehod způsobí přehlédnutí motocyklu při odbočování doleva
- 20 % střetů zavinili řidiči automobilů, kteří vybočili doleva a nezaregistrovali, že jsou předjížděni motocyklem