Hlavně neuzavřené povinné ručení, neboli tzv. zelená karta, vás může dostat do velkých problémů. Nejenom že můžete dostat pokutu až čtyřicet tisíc korun, ale v případě způsobení škody všechno zaplatíte ze svého. Uzavření pojistky přitom vyjde na pár tisíc a zabere slabou půlhodinku.
POVINNÉ RUČENÍ V KOSTCE |
|
|
|
Řidiči jsou přesto nepoučitelní. Ze statistik České kanceláře pojistitelů vyplývá, že každé deváté vozidlo registrované v ČR nemá povinné ručení. Takto nepojištění řidiči přitom každoročně způsobí kolem 5 tisíc nehod za miliardové škody. Jsou-li mezi poškozenými ostatní účastníci silničního provozu, hradí nepojištění hříšníci všechno z vlastní kapsy. A když se vykrucují, přijde na řadu soud a rychlá exekuce. Aby řidičů bez povinného ručení ubylo, začala v letošním roce platit novela zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ta ukládá povinnost vlastníkům a provozovatelům vozidel, kteří nemají sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, neboli povinné ručení, uhradit zmíněné České kanceláři pojistitelů zákonný příspěvek do garančního fondu. A to za každý den, kdy není vozidlo pojištěno.
Částky se pohybují od 20 do 300 Kč denně dle druhu vozidla. Jako příklad, proč se zavedl tento systém, uvádí ČKP 28letou majitelku vozu Opelu Corsa, jehož objem motoru 1 185 cm3 ukládá povinnost platit 50 Kč za každý den bez povinného ručení. Pojištění neměla sjednáno 73 dní, a proto byla obeslána a vyzvána k úhradě 3 800 Kč. Za stejnou dobu by ji povinné ručení stálo přibližně 860 Kč, zaplatila tedy téměř 4,5krát tolik, než kdyby ručení řádně platila.

Navíc její příspěvek do garančního fondu nenahrazuje povinné ručení, a pokud by s nepojištěným vozidlem způsobila nehodu, náhradu škody poškozeným by musela platit ze svého. Pokud by však majitelka vozu výzvu k zaplacení ignorovala, částka by dále narůstala o náklady za upomínání i za úroky z prodlení. Z příkladu jasně vyplývá, že účinnou zbraní proti neplatičům je mnohonásobně jim prodražit částku k zaplacení, když nebude vozidlo řádně a včas pojištěné. Pokud z jakéhokoli důvodu zanikne pojištění, pak má vlastník vozidla povinnost do 14 dnů buď vozidlo řádně pojistit, nebo odevzdat registrační značky a osvědčení o registraci do tzv. depozitu, který je na příslušném městském úřadu.
Ústřižky od složenek jsou minulostí. Při dopravní kontrole řidič platné povinné ručení prokazuje zelenou kartou a to po celé Evropě. „Pozor na nepodepsané nebo nesprávně vyplněné karty, třeba se špatně vyplněnou registrační značkou. Za to můžeme udělit až 1500 korun pokuty,“ řekl dopravní policista Marcel Škeřík. Podle něho se hlavně na začátku příštího roku musí řidiči připravit právě na kontrolu zelených karet. Pokud hlídka zjistí, že je vozidlo provozováno zcela bez povinného ručení, pak jde o přestupek, za který je ukládána pokuta od 5 000 do 40 000 Kč.