Hlavně neuzavřené povinné ručení, neboli tzv. zelená karta, vás může dostat do velkých problémů. Nejenom že můžete dostat pokutu až čtyřicet tisíc korun, ale v případě způsobení škody všechno zaplatíte ze svého. Uzavření pojistky přitom vyjde na pár tisíc a zabere slabou půlhodinku.

POVINNÉ RUČENÍ V KOSTCE

CO VŠE OVLIVŇUJE VÝŠI SPLÁTEK
obsah válců vozidla
(čím větší, tím dražší)
výkon vozidla
(čím větší, tím dražší)
rok výroby vozidla
(čím novější, tím dražší)
věk pojistníka (čím mladší řidič, tím dražší)
bydliště pojistníka
(čím větší město, tím dražší)
způsob užití vozidla
(např. vozidla taxislužby vyšší sazba)
vyspělost řidiče (pojišťovny nabízejí až 60% slevy za 84 měsíců bez nehody)

CO JE TŘEBA VĚDĚT PŘED UZAVŘENÍM POJISTKY
Identifikační údaje pojistníka, hlavního řidiče, případně i vlastníka a držitele vozidla.
Informace o vozidle z velkého technického průkazu.
Informace o stávajícím pojištění pro účely započtení bonusu. Pro převod bonusu je potřeba znát délku pojištění a počet vámi zaviněných škod v rámci tohoto pojištění, popř. počet bezeškodních měsíců uznaných vaším předchozím pojistcem (pojišťovnou). Informaci o počtu bezeškodních měsíců vám vydá každá pojišťovna.
Informace o leasingu v případě, že je vozidlo pořízeno na leasing.

KDO HAZARDUJE
608 tisíc řidičů v současné době v České republice neplatí povinné ručení. Česká kancelář pojistitelů rozesílá všem neplatičům výzvy k uhrazení povinného příspěvku do garančního fondu. Výzva přišla již82 tisícům lidem, kteří do fondu dosud uhradili částku přesahující 38 milionů korun. Z těchto peněz se platí škody způsobené nepojištěnými řidiči.

TRESTY ZA NEPOJIŠTĚNÉ VOZIDLO
Nepředložení zelené karty při policejní kontrole - 1 500 Kč
Neodevzdání registrační značky do depozitu - 2 500–20 000 Kč
Provozování vozidla zcela bez povinného ručení - 5 000–40 000 Kč

Řidiči jsou přesto nepoučitelní. Ze statistik České kanceláře pojistitelů vyplývá, že každé deváté vozidlo registrované v ČR nemá povinné ručení. Takto nepojištění řidiči přitom každoročně způsobí kolem 5 tisíc nehod za miliardové škody. Jsou-li mezi poškozenými ostatní účastníci silničního provozu, hradí nepojištění hříšníci všechno z vlastní kapsy. A když se vykrucují, přijde na řadu soud a rychlá exekuce. Aby řidičů bez povinného ručení ubylo, začala v letošním roce platit novela zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ta ukládá povinnost vlastníkům a provozovatelům vozidel, kteří nemají sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, neboli povinné ručení, uhradit zmíněné České kanceláři pojistitelů zákonný příspěvek do garančního fondu. A to za každý den, kdy není vozidlo pojištěno.

Částky se pohybují od 20 do 300 Kč denně dle druhu vozidla. Jako příklad, proč se zavedl tento systém, uvádí ČKP 28letou majitelku vozu Opelu Corsa, jehož objem motoru 1 185 cm3 ukládá povinnost platit 50 Kč za každý den bez povinného ručení. Pojištění neměla sjednáno 73 dní, a proto byla obeslána a vyzvána k úhradě 3 800 Kč. Za stejnou dobu by ji povinné ručení stálo přibližně 860 Kč, zaplatila tedy téměř 4,5krát tolik, než kdyby ručení řádně platila.

Archív
Autor: Archív


Navíc její příspěvek do garančního fondu nenahrazuje povinné ručení, a pokud by s nepojištěným vozidlem způsobila nehodu, náhradu škody poškozeným by musela platit ze svého. Pokud by však majitelka vozu výzvu k zaplacení ignorovala, částka by dále narůstala o náklady za upomínání i za úroky z prodlení. Z příkladu jasně vyplývá, že účinnou zbraní proti neplatičům je mnohonásobně jim prodražit částku k zaplacení, když nebude vozidlo řádně a včas pojištěné. Pokud z jakéhokoli důvodu zanikne pojištění, pak má vlastník vozidla povinnost do 14 dnů buď vozidlo řádně pojistit, nebo odevzdat registrační značky a osvědčení o registraci do tzv. depozitu, který je na příslušném městském úřadu.

Ústřižky od složenek jsou minulostí. Při dopravní kontrole řidič platné povinné ručení prokazuje zelenou kartou a to po celé Evropě. „Pozor na nepodepsané nebo nesprávně vyplněné karty, třeba se špatně vyplněnou registrační značkou. Za to můžeme udělit až 1500 korun pokuty,“ řekl dopravní policista Marcel Škeřík. Podle něho se hlavně na začátku příštího roku musí řidiči připravit právě na kontrolu zelených karet. Pokud hlídka zjistí, že je vozidlo provozováno zcela bez povinného ručení, pak jde o přestupek, za který je ukládána pokuta od 5 000 do 40 000 Kč.

Velké srovnání cen povinného ručení u českých pojišťoven najdete ZDE