Kus sportovního ducha měl šestatřicetiletý Slovák za úkol vtisknout i nové Škodě Superb Combi.

Kreslí se Superb Combi tak, že se na základní model naroubuje větší kufr?

„Ne a i když by se to tak mohlo zdát, tak jednoduché to rozhodně není. Pořád je potřeba dávat pozor, aby se změnou karosářské varianty nezměnilo optické vyvážení vozu. Při tvorbě kombíku bylo potřeba respektovat vzhled Superbu sedan a citlivě ho dotvořit do této dnešní podoby.“

Fotogalerie
32 fotografií

Jaké bylo designové zadání od vedení Škodovky?
„Když to zjednoduším, tak nám zákazali udělat ze Superbu velkou krabici. I když je to velké a prostorné auto, tak jsme chtěli, aby působilo sportovním dojmem. Díky úzké siluetě a pozvolna se svažujícímu zadnímu sklu dokonce z určitého úhlu pohledu působí jako velké kupátko. Pár lidí mi dokonce říkalo, že kombík se jim líbí víc než základní model. Naše designové oddělení odvedlo dobrou práci.“

Co považujete za svůj pracovní vrchol?

„Hodně lidí si myslí, že je to design Bugatti Veyron. Já ale velké vnitřní uspokojení cítím u každého výrobně realizovaného projektu. Nebaví mě kreslit auta do šuplete, ale taková, která potom potkávám na ulici.“

Projevila se na automobilovém designu celosvětová ekonomická krize?
„Určitě. Snahou je připravovat projekty, které při uvedení do skutečného světa nespolkou tolik peněz. Automobilky také nejsou ochotné tak riskovat v oblastech extravagantního designu. Model, který by zákazníci nepřijali, by mohl většinu současných automobilek přivést do velkých problémů.“

Jozef Kaban už druhým rokem zodpovídá za design všech nových Škodovek.
Autor: SPORT archiv


Škodovka zatím nešlápla vedle?

„Myslím si že ne. Všechny naše současné modely jsou dobře prodejné zboží.“
Kdo z konkurentů vás v poslední době zaujal?
„Líbí se mi Audi A5. Tohle auto dokazuje, že i velká karoserie může být elegantní a přitažlivá. Když se podívám mimo koncern VW, tak se mi jako hodně povedený zdá design nových citroënů.“

Jaký máte názor na tuning?
„Nehaním ho, i když jde vlastně v jistém slova smyslu o předělávání práce nás designérů. Chápu touhu některých lidí po tom odlišit se. Troufnu si ale říct, že nového Superba a to i verzi kombi nikdo vzhledově zásadně předělávat nebude. A jestli ano, jsem moc zvědavý na výsledek.“

Čím jezdíte do práce?
„Hodně to střídám, ale teď budu usedat za volant Superbu Combi. Už jenom proto, abych sledoval reakce okolí.“


JOZEF KABAN
Vedoucí centra exteriérového designu Audi AG se narodil 4. ledna 1973 v Námestově na Slovensku. Po čtyřletém uměleckém studiu designu zahájil v roce 1991 studium produktového a průmyslového designu na Academy of Fine Arts & Design v Bratislavě.

V průběhu tohoto studia se zúčastnil designérské soutěže pro značku Škoda, vypsané koncernem Volkswagen. Umístění na druhém místě mu vyneslo možnost nastoupit přímo ve společnosti Volkswagen. Napřed jako praktikant, poté jako designér exteriéru. Pro společnost Volkswagen AG, kde pracoval až do roku 2003, jej objevil a podporoval Hartmut Warkuss.

V roce 1997 získal Jozef Kaban jako stipendista automobilky Volkswagen na Royal College of Art titul Master of Art v oboru Design vozidel. V této době byl Jozef Kaban prvním slovenským absolventem Royal College of Art v historii.

Od roku 1999 byl z pověření koncernu Volkswagen zodpovědný za vývoj designu snového sportovního vozu Bugatti Veyron, a to od prvního náčrtu až po zahájení sériové výroby.

V roce dostal na starosti design Audi. Od roku 2008 je šéfem designu značky Škoda.