Nejčastější otázky řidičů
● Musím po 15. září rezervní pneumatiku z auta vyndat a místo ní si pořídit lepicí sadu?
Ne. Rezervní kolo můžete v autě mít i nadále. Záleží na každém řidiči, jak se rozhodne a jestli upřednostní spíše delší dojezd, nebo více prostoru. Jak se dá využít nově získaný prostor? Čtěte!
● Mám několik let staré auto, které vůbec rezervu nemělo. Jak je to možné?
Podle sedm let staré úpravy nemusí mít rezervu od 1. srpna 2002 auta, která jsou vybavená indikátorem tlaku v pneumatikách (podle vozu přibližně 6 tisíc korun) a sadou na její opravu. Novinkou tedy je jen to, že už nemusíte mít ukazatel tlaku v pneumatikách. Bez rezervy mohou už nyní jezdit i auta s pneumatikami, které svou konstrukcí umožňují dojet i po defektu. I tyto vozy ale musí mít indikátor tlaku.
● Jak je to s povinností mít zajištěnou asistenční službu?
Tu musí mít pouze řidiči nákladních aut. Osobní ne. Ti musí mít rezervu nebo sadu na opravu defektu. Využívat služeb asistenční služby ale logicky není zakázané.
● Co je ekonomicky výhodnější? Plnohodnotná rezerva, nebo jen rezervní lepicí sada?
Lepicí sada stojí okolo dvou tisíc korun, rezervní kolo do nové škodovky stojí i pět tisíc... Samozřejmě je ale možné dokoupit levnější... Jasně říci, co je výhodnější, je proto velmi obtížné. Každopádně do sady musíte po každém záplatování kupovat náplň za přibližně dvě stovky. Rezerva už si žádné další investice nevyžádá.
● Jaká je životnost náplní v opravných sadách?
Maximálně čtyři roky. Po této době je nutné koupit novou náplň, i když jste tu starou nevyužili.
● Ze kterých aut se nedoporučuje pneumatiku vyndat?
Obecně ze starších a menších vozů, kde je rezerva součástí deformační zóny. Seznam vybraných modelů najdete na další straně.
● Můžu si do nového auta, které už má jen lepicí sadu, dokoupit rezervu?
Samozřejmě ano. U většiny aut to není vůbec žádný problém, u některých modelů už ale výrobci počítají s prostorem jen na malé dojezdové kolo. Velké tak do něj nedostanete - jak se říká - ani heverem.
● K čemu je vlastně změna dobrá? Není to jen lobbing výrobců lepicích sad?
Změnu si vynutili spíš výrobci aut, kteří chtějí ušetřit místo, aby mohli nabízet vozy s větším zavazadlovým prostorem.
5 výhod sad na opravu pneumatik
1. Nepotřebujete sílu
Šrouby kol, které jsou dotažené v pneuservisu, se klíčem na silnici povolují dost špatně a slabší jedinci nemají skoro šanci kolo sundat. Technicky méně zdatní si se šroubováním a zvedáním auta nemusejí poradit. Navíc odpadá nebezpečí pádu a ještě se neušpiníte. Návod krok za krokem jak vyměnit pneumatiku nejdete ZDE!
2. Je po ruce
Sadu na opravu pneumatiky můžete mít hned po ruce. Pokud jedete na dovolenou s kufrem plným tašek a jiných zavazadel, není zrovna příjemné vše vyndávat, abyste se dostali k rezervě na dně zavazadlového prostoru.
3. U nového levnější
Automobilky dnes už často do aut rezervní kola vůbec nedávají. Pouze za příplatek. Nákup sady bývá levnější. Bez rezervy by se navíc měla i nepatrně snížit spotřeba, protože auto bude lehčí o kolo, hever a klíč na kola.
4. Ušetříte místo
Rezervní kolo s příslušenstvím zabere dost prostoru, který díky sadě zůstane volný pro něco jiného.
5. Stejné sjetí
Díky tomu, že nejezdíte na rezervě, ale stále na stejných kolech, sjíždíte všechny pneumatiky stejnoměrně.
5 výhod náhradního kola
1. Na všechny defekty
Náhradním kolem vyřešíte jakýkoliv defekt. I když bude pneumatika proděravělá z boku nebo v ní bude extrémně velká díra. Sprejem zalepíte jen menší poškození přibližně do 3 mm. Kdo se občas strefí do obrubníku, měl by vozit náhradní kolo.
2. Cesta bez omezení
S plnohodnotným náhradním kolem můžete pokračovat v cestě bez nutnosti se omezovat. Pokud kolo opravíte sprejem, budete muset jet pomaleji.
3. Bez novot
Kdo je na něj zvyklý, nemusí se učit ničemu novému. Přece jen zvyk je železná košile.
4. Za každého počasí
Sady na lepení pneumatik by sice měly fungovat za jakékoliv teploty, ale při extrémním mrazu nemusí být spolehlivé. A naopak v extrémním horku se může přehřívat kompresor. Výměna kola je možná za jakékoliv teploty.
5. Uděláte dojem
Můžete udělat dojem na hezkou, mladou a nezkušenou řidičku, které vyměníte kolo, ušpiníte se při tom a pak se k ní domů pojedete umýt, ona vám přinese čistý ručník...