Stáčení tachometrů je v Česku běžná věc. Kdo nestáčí, »okrádá rodinu« a na trhu s ojetými auty jen těžko uspěje. Desítky firem na internetu slibují úpravy stavu najetých kilometrů, které nikdo nemá šanci poznat. Reportéři Blesku to sami vyzkoušeli a po telefonu si domluvili stočení tachometru šest let staré Škody Fabie o celých 160 tisíc kilometrů. Otevřeně řekli, že důvodem je plánovaný prodej.

„To není problém, je to tam zaznamenané jenom v palubce a v řídicí jednotce. Nikdo to nepozná, poznají jen to, co tam nastavíme my,“ odpověděl nám suverénně pracovník náchodské firmy DT Cars, kde jsme si přetočení tachometru objednali. Celá akce podle něj trvá půl hodiny a vyšla by nás na tisícovku.

Větší šance na odhalení je u dražších aut

Podle odborníků má stočený tachometr naprostá většina u nás prodávaných ojetin. „Téměř všechno, co jde do bazarů, je přetočené. Já sám počet aut s přetočeným tachometrem odhaduji na skoro sto procent,“ uvedl dopravní expert Stanislav Huml.

Odhalit přetočení tachometru se přitom dá jen velice těžko. „Vozidlo můžeme zkusit napojit na diagnostiku. Skoro všechny údaje se ale dají změnit, dělá-li to člověk, který se v tom dobře vyzná,“ popsal Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se na odhalování přetočených tachometrů specializuje. „Větší šance na odhalení je u dražších aut, kde se záznamy ukládají třeba na deseti místech. U těch levnějších je to často jen na přístrojové desce, a je proto snadné počet kilometrů přepsat,“ vysvětlil Pajer.

Řešením by možná byl lepší evidenční systém

Situace s přetáčením tachometrů by se v Česku měla již brzy změnit. Zatímco nyní je přetáčení tachometrů legální, už od příštího roku bude posuzováno jako přestupek s pokutou až deset milionů korun. Ani to ale pravděpodobně nebude stačit. „Prokázat přetočení tachometru je tak složité, že to v praxi nezmění skoro nic. Ty firmy to jen budou nabízet méně viditelně, ale bude to pokračovat,“ domnívá se šéf společnosti Cebia.

Řešením by podle něj byl lepší evidenční systém vozidel. „Jsou to pravidla, která platí například v USA. Všechny servisní fi rmy mají za povinnost evidovat údaje, jako je číslo karoserie a stav tachometru, podle kterých se dá případná úprava snadno dohledat,“ dodal Pajer.

Jak poznat stáří auta

Kromě tachometru lze poznat stáří vozidla i podle jiných ukazatelů. Při koupi si pozorně všímejte opotřebování volantu, řadicí páky, pedálů a sedačky řidiče. Pomoci může servisní knížka, pokud jsou v ní údaje řádně vedeny.

Podle rady odborníků je na místě používat selský rozum. Auto najede v průměru kolem třiceti tisíc kilometrů ročně, v případě služebního vozu i víc. Pět let staré auto s dvaceti tisíci na tachometru rozhodně není důvěryhodné.