"Myslí to vážně? Co to je za právní systém? To rozhodnutí se netýká ochrany nebo pomoci pasažérům - jde o ochranu taxikářského kartelu," napsala v ostře formulovaném prohlášení komisařka.
Bruselským taxislužbám se aplikace, spuštěná společností Uber v Bruselu letos v únoru, rozhodně nezamlouvá. Však také pasažéra vyjde cesta dohodnutá přes chytrý mobilní telefon o pětinu levněji, něž si účtují klasičtí taxikáři, připomínají belgická média.
Podle webových stránek firmy si zákazník může přes mobil domluvit jízdu autem po městě za cenu 0,35 eura za minutu (9,45 Kč) nebo 0,80 eura (21,6 Kč) za kilometr, při nástupní platbě jednoho eura (27 Kč) a nejmenší útratě čtyř eur (108 korun). Řidiči jsou sokromé osoby, které se registrovaly v systému a firma je prověřila. Podmínkou je, že mají řidičský průkaz nejméně tři roky.
O spuštění služby jednal Uber s bruselskou regionální administrativou podle svého webu od loňského září. Úřady firmu ale vybízely například k tomu, aby se kvůli svým "sporům s taxislužbami" pokusil místo spuštění podnikání zahájit dlouhodobý proces změn současných pravidel. Dva týdny po únorovém zahájení provozu aplikace úřady dvěma registrovaným řidičům zabavily automobily, napsala na stránkách firmy Susanne Stulemeijerová, její komunikační ředitelka pro Evropu.
Eurokomisařka Kroesová se v prohlášení ostře opřela do odpovědné ministryně regionální bruselské vlády Brigitte Grouwelsové. "Říká si ´ministryně mobility´. Měla by si říkat ´ministryně antimobility´. Ona je snad dokonce hrdá, že zastavila novinku a chrání kartel," uvedla Kroesová. Mluvčí Grouwelsové ale zdůrazňuje, že úřady jen brání dodržování pravidel, aby zabránily nekalé konkurenci.
Na bruselský obchodní soud se kvůli Uber obrátily místní taxislužby. Soud rozhodl v jejich prospěch právě s odůvodněním, že brání nekalé konkurenci a řidiči služby nemají správné taxikářské licence.
Americká společnost Uber nemá podobné problémy v Evropě poprvé. Taxikáři s ní tvrdě bojují třeba také ve Francii. Tam například dosáhli toho, že řidiči spolupracující s podobnými firmami musí před nabráním zákazníka čtvrt hodiny počkat, aby nebyli při příjezdu výrazně rychlejší než klasická taxislužba.