"Bavili jsme se do budoucna i o možnosti krajů podílet se na daních určených pro silniční infrastrukturu. Kraje převzaly od státu silnice druhé a třetí třídy a nedostali jsme na to ani korunu. Chceme pro kraje do budoucna účelově zajištěný zdroj příjmů pro dopravní infrastrukturu," uvedl Hašek.

Ministerstvo financí podle Michala Žurovce z tiskového oddělení MF vnímá snahu krajů o posílení příjmů krajských rozpočtů jako legitimní. "Ministerstvo financí se nyní podrobně seznámí s předloženými návrhy, a to zejména z hlediska jejich dopadů do dalších sfér veřejných rozpočtů," uvedl.

Část výnosů ze spotřební daně z pohonných hmot je již nyní příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury, který ale nefinancuje opravy a údržbu krajských silnic. Loni stát vybral na spotřební dani z pohonných hmot 78,4 miliardy korun.

Kraje nyní získávají peníze z daně z přidané hodnoty a z daně z příjmů. Z celkového výnosu z DPH mají kraje 7,86 procenta a obce 20,83 procenta. U daní z příjmu fyzických osob (kromě daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti) a právnických osob kraje dostávají 8,92 procenta a obce 23,58 procenta. Před změnami DPH činil podíl krajů 8,92 procenta a obcí 21,4 procenta z celostátního hrubého výnosu sdílených daní.

Kraje nyní požadují, aby se rozpočtové určení daní vrátilo na úroveň roku 2011, protože následným zvýšením DPH a nížením podílu krajů na příjmech z této daně přišly o čtyři miliardy korun. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) dnes řekl, že se bude snažit v rámci příprav státního rozpočtu vyjít krajům vstříc.