Martinů chtěl, aby se sólisté a sbor v Eposu o Gilgamešovi mohli pohybovat, činit gesta a kroky, které vytvoří iluzi děje. Při světové premiéře díla v roce 1958 v Basileji však ideu neprosadil. Dirigent Epos o Gilgamešovi rozpohybovat nechtěl a nastudoval dílo jako koncertní oratorium.

Brněnské provedení díla je pokusem oživit ideu poloscénického zpracování. Úkolu se režisérsky zhostil Radim Vizváry s mimem Lukášem Šimonem. Na koncertu se podílela více než sto umělců - kromě orchestru také sbor, vypravěč a sólisté jako Adam Plachetka a Adriana Kohútková.

Martinů, od jehož smrti letos uplynulo 55 let, napsal Epos o Gilgamešovi při pobytu na jihu Francie. Při kompozici použil světově uznávaný překlad do alžbětinské angličtiny.

Dílo, které je starší než Bible, jej fascinovalo svou aktuálností. Hledá totiž odpovědi na otázky přátelství, lásky a smrti. "Přes mocný pokrok, který jsme udělali v technice a průmyslu, shledal jsem, že se nezměnily city a otázky, které člověkem hýbají," napsal Martinů o eposu.